Blog: Alweer een tijd geleden, wat is er gepasseerd?

7 juli 2022 door Els Haring

Het is alweer een tijd geleden dat ik een stukje schreef. Het is helemaal uit mijn aandacht geglipt, en nu, vanmorgen pak ik de draad weer op.

Wat is er in de tussenliggende tijd veranderd, verbeterd en waar heb ik het dan zo druk mee gehad?

Allereerst moet ik zeggen dat mede door deelname aan het stepwise onderzoek, ik meer ben gaan sporten. Ik voel me er goed bij, 3x per week op de loopband, krachttraining en 1x per week fysio ,met o.a. balansoefeningen, boksen en al waar ik op dat moment behoefte aan heb om te trainen.

IK VOEL ME ER BETER DOOR.Els_Haring_blog

Ik kan aanraden, aan alle parkies, blijf in beweging, hoe en waar dan ook…..

Grote bewegingen maken is ook belangrijk, daar we alle handelingen en bewegingen gaan verkleinen, b.v. schrijven en stappen. Op You Tube kun je oefeningen vinden onder het kopje Powermoves. En er zijn al fysiotherapeuten die deze oefeningen gebruiken.

Het integreren in het huishouden door b.v. de ramen te lappen en /of de deuren te soppen etc. Wat betreft schrijven, kun je via de Parkinson vereniging een schrijfcursus volgen, en ook in de boekhandel boekjes voor kinderen die naar de basisschool gaan. Daar staan ook oefeningen in, zoals overtrekken van letters en cijfers welke wellicht handig zijn …

Doe verrassende dingen, uitdagingen voor het brein. Loop eens routes welke je anders niet loopt en doe eens gek, ga uit je comfortzone.

Tot de volgende keer en ik beloof plechtig , dat ik niet zo lang meer wacht met schrijven.

Groetjes Els

Ga terug naar alle blogs van Els Haring