Selegiline HCl Sandoz 5 mg niet meer leverbaar (laatste update 10 november 2020)

27 oktober 2020

Update 10 november 2020:

Naar aanleiding van de mail over de leveringsproblemen aan het CBG, heeft het CBG contact opgenomen met Sandoz over deze situatie. Sandoz bevestigt dat Selegiline Sandoz niet meer wordt geproduceerd en dus niet meer geleverd zal worden. Door een fout is dit per abuis niet door Sandoz gemeld aan CBG en IGJ. Dit zal Sandoz zo spoedig mogelijk alsnog doen.

Het CBG zal met deze melding bepalen wat de impact is van het uit de handel halen van dit product en, indien noodzakelijk geacht, binnen de mogelijkheden bepalen of er acties nodig zijn om het product beschikbaar te houden voor patiënten. Hier gaan naar verwachting wel weer enkele weken overheen.

27 oktober 2020:

Het middel Selegiline HCl Sandoz 5 mg kan niet meer geleverd worden door Sandoz. Hun antwoord op een vraag van de Parkinson Vereniging hierover:

Uit assortiment

sandoz_nov_div_logo_pos_rgb.jpg

“Selegiline HCl Sandoz is inderdaad definitief uit het assortiment omdat onze leverancier het product niet meer kan maken. Het is dus helaas niet mogelijk om dit product nog te verkrijgen. Ik begrijp dat dit voor u erg vervelend is. Het CBG (college ter beoordeling van geneesmiddelen) ziet er op toe dat er in het geval van een intrekking van een handelsvergunning voldoende alternatieven beschikbaar zijn. Er is geen vergelijkbaar medicijn met dezelfde werkzame stof beschikbaar. In overleg met de arts kan voor een andere werkzame stof gekozen worden. Wij hebben geen inzage in uw medisch dossier en mogen daarom geen persoonlijke adviezen geven", aldus Medical Information Sandoz B.V.

Vraag aan CBG

De Parkinson Vereniging heeft aan CBG gevraagd wat hieraan te doen is, maar heeft daar nog geen antwoord op ontvangen. We blijven het volgen en u op de hoogte houden. Op 2 november is er een uitzending van het televisieprogramma De Monitor over (ongewenste) medicijnwisselingen.