Berichten over Onderzoek: nieuws

1. Kennisagenda zeldzame ziekten

Multi-stakeholder expertstudie naar kennisprioriteiten

Toon volledig bericht

2. Het monitoren van Parkinson symptomen in het dagelijks leven: Een haalbaarheidsstudie

Momenteel worden parkinsonsymptomen getest en gescoord tijdens een bezoek aan de polikliniek. Deze scores geven slechts een momentopname weer en kunnen afwijken van de thuissituatie.

3. Stamcellen zonder alpha-synuclein

Wetenschappers van de University of Edinburgh hebben stamcellen zodanig aangepast dat ze resistent lijken te  zijn tegen de ziekte van Parkinson. Het onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift  European Journal of Neuroscience, maakte gebruik  van genetische manipulatie technieken. Zij verwijderden daarmee het eiwit alpha-synuclein uit de stamcellen.

4. Ziekte van Parkinson en levensverwachting

Het is niet duidelijk of het hebben van de ziekte van Parkinson de levensverwachting verkort. Om dit te onderzoeken hebben we van de mensen die meededen aan het CARPA onderzoek in een landelijke database opgezocht wanneer ze zijn overleden. CARPA staat voor Comorbidity and Aging in Rehabilitation Patients; the influence on Activities.

5. Ernstige obstipatie bij de ziekte van Parkinson en parkinsonisme

Het is algemeen bekend dat obstipatie een veel voorkomend niet-motorisch symptoom is bij patiënten met de ziekte van Parkinson en parkinsonisme. In deze wetenschappelijke studie is onderzocht in welke mate obstipatie voorkomt bij patiënten met de zvP en parkinsonisme en welke factoren de ontwikkeling van ernstige obstipatie beïnvloeden.

6. Nieuwe folder over psychosociale zorg en parkinson

In het project Psychosociale zorg voor parkinson op de kaart dat ParkinsonNet in samenwerking met de Parkinson Vereniging heeft uitgevoerd, staat het verbeteren van de psychosociale zorg voor mensen met de ziekte van Parkinson, parkinsonismen en hun naasten centraal.

Toon volledig bericht

7. Medicijn voor behandeling vergrote prostaat, blijkt symptomen van de ziekte van Parkinson te verminderen

Het prostaatmedicijn remt de progressie van parkinson af, zo blijkt uit onderzoek van onder meer de University of Iowa Health Care in samenwerking met de Capital Medical University in Beijing. Bij parkinson ontstaat in de hersenen een tekort aan de neurotransmitter dopamine, doordat cellen die dopamine produceren doodgaan. Het tekort aan dopamine zorgt voor problemen met het aansturen van spieren.

Toon volledig bericht

8. Verslag International Society for Postural and Gait Research (ISPGR) World Congress, Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Daphne Geerse was, mede dankzij een bijdrage van de Parkinson Vereniging, aanwezig bij het International Society for Postural and Gait Research (ISPGR) World Congress. Dit congres vond plaats in Edinburgh, Verenigd Koninkrijk, van 30 juni tot en met 4 juli.

9. Biomarkers in de differentiaal diagnostiek van dementie

Reesink richt zich in haar proefschrift op merkstoffen van dementie, een zeer veel voorkomende hersenziekte in de samenleving. Een betrouwbare biomarker kan het ziekteproces in een vroeg stadium aantonen en onderscheiden van andere hersenziekten. Haar proefschrift richt zich op biomarkers voor verschillende vormen van dementie; merkstoffen in de hersenvloeistof en in de moleculaire beeldvorming van de hersenen.

10. Hersenfunctie kenmerken bij visuele hallucinaties

Hallucinaties, oftewel iets waarnemen (zien, horen, ruiken, voelen, of proeven) dat er niet is, komen voor bij een scala aan neurologische (bijvoorbeeld de ziekte van Parkinson en dementie) en psychiatrische (bijvoorbeeld schizofrenie) ziektebeelden, maar ook bij mensen met hardhorendheid en slechtziendheid. Voor veel mensen vormen hallucinaties een ernstige aanslag op de kwaliteit van hun leven. Hallucinaties worden verschillend behandeld, afhankelijk van de onderliggende diagnose, zonder dat daar goede inhoudelijke argumenten voor bestaan.