Berichten over Onderzoek: nieuws

1. Literatuuronderzoek naar de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen bij de ziekte van Parkinson

Vibuthi Sisodia, onderzoek in het Amsterdam UMC, deed uitgebreid literatuuronderzoek. Dit onderzoek richtte zich op de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen als aanvullende behandeling op levodopa. Voor de Parkinson Vereniging schreef zij een samenvatting.

2. Vrijwilligers gezocht: leden voor de werkgroep wetenschapsnieuws

De werkgroep wetenschapsnieuws schrijft artikelen over onderzoek naar de ziekte van Parkinson en parkinsonismen in toegankelijke taal. Deze werkgroep heeft ruimte voor nieuwe leden.

Toon volledig bericht

3. Miljoen NWO-subsidie voor onderzoek naar vroege detectie van dementie en monitoring van veroudering

Wagenings onderzoek heeft een subsidie van ruim een miljoen euro ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met de subsidie gaan onderzoekers vroege indicatoren van neurodegeneratieve aandoeningen zoals alzheimer en parkinson identificeren. Tegelijkertijd onderzoeken ze hoe de moleculaire mechanismen van deze aandoeningen verband houden met voedingspatronen en leefstijl.

4. Landelijke implementatie succesvolle 'Voice trainer'

ParkinsonNet ontving een ZonMw-subsidie om online logopedie bij parkinson landelijk te implementeren.

5. Onderzoek ‘Vrouw en parkinson’ afgerond

Het onderzoek ‘Vrouw en parkinson’ van dr. Annelien Oosterbaan, een jonge vrouw met parkinson én wetenschappelijk onderzoeker bij het Radboudumc, is afgerond. Binnenkort verschijnt het eerste wetenschappelijk artikel over de resultaten.

6. REM-slaap gedragsstoornis (RBD) sleutel tot parkinsonzorg op maat

Een groep Franse wetenschappers heeft onderzocht in welke mate REM-slaap gedragsstoornis bij mensen met parkinson het verloop van de ziekte beïnvloedt.

Toon volledig bericht

7. Subsidie voor het project 'een geïntegreerde leefstijlbenadering voor mensen met de ziekte van Parkinson'

ZonMw subsidieert 13 projecten die onderzoek doen naar leefstijl in de zorg en zorgen voor een betere wetenschappelijke onderbouwing van leefstijlgeneeskunde. Een van deze projecten is het project 'een geïntegreerde leefstijlbenadering voor mensen met de ziekte van Parkinson (SENSS)'.

8. Een kunstneus voor de bepaling van parkinsongeuren

De ziekte van Parkinson veroorzaakt veranderingen in de geur van talg (huidsmeer). Een Chinese groep ontwikkelde een nieuw apparaat, een ‘kunstneus’, die stoffen kan bepalen die de geur veroorzaken. Ook gingen ze na in hoeverre de ziekte met deze methode vast te stellen was.

9. Een overgevoelig remmingsmechanisme veroorzaakt mogelijk freezing

Een aantal jaren geleden heeft de Parkinson Vereniging geholpen om deelnemers te zoeken voor de studie 'Freezing onderzoeken met infraroodlicht'. Twee patiëntonderzoekers van de vereniging zijn bij dit onderzoek betrokken geweest. De resultaten van de studie zijn nu bekend.

10. 19 nieuwe projecten voor hersen- en/of psychische gezondheid

Het ZonMw-programma Nationaal Plan Hoofdzaken heeft onlangs 19 veelbelovende projecten toegekend. Deze projecten zullen zich richten op het toepassen van beschikbare kennis over hersen- en psychische aandoeningen. Met als doel deze toepassingen naar de (bredere) praktijk te brengen en structurele inbedding te bevorderen.