Berichten over Behandeling: paramedisch

1. Promotie Josefa Domingos: Oefenprogramma's voor parkinson in de gemeenschap

Op donderdag 21 maart 2024 verdedigt Josefa Domingos haar proefschrift 'Oefenprogramma's voor parkinson in de gemeenschap: uitdagingen, strategieën en mogelijkheden om de zorg te verbeteren' aan de Radboud Universiteit.

2. Landelijke implementatie succesvolle 'Voice trainer'

ParkinsonNet ontving een ZonMw-subsidie om online logopedie bij parkinson landelijk te implementeren.

3. Update: nieuwste kennis in de Paramedische Richtlijn Parkinson

Met de start van dit jaar is er ook een geüpdatete versie van de Paramedische Richtlijn Parkinson beschikbaar. Drie modules zijn bijgewerkt op basis van de nieuwste inzichten: problemen met lopen, problemen met opstaan, gaan zitten en omrollen en problemen met gebruik arm/hand.

4. Lancering Paramedische Richtlijn Parkinson

Het is zover! De nieuwe Paramedische Richtlijn Parkinson met Actieve Beslisondersteuning is landelijk beschikbaar. Er zijn twee versies van de beslisondersteuning: één voor zorgverleners en één voor mensen met parkinson en naasten. Beide met dezelfde behandeladviezen, maar passend gemaakt voor de doelgroep.

5. Aftellen naar de lancering van de ‘Paramedische Richtlijn Parkinson’

Op 16 november is het zover! Dan is de nieuwe ‘Paramedische Richtlijn Parkinson’ landelijk beschikbaar. Vanaf dan is dit de geldende paramedische richtlijn parkinson voor fysio-, oefen- en ergotherapeuten, logopedisten en diëtisten. Wat deze richtlijn bijzonder maakt? Dat het een actieve beslisondersteuning bevat.

6. Subsidie KNGF/WCF en Hersenstichting: bekkenfysiotherapie bij parkinson

Het Wetenschappelijk College Fysiotherapie (WCF) en de Hersenstichting, hebben twee subsidieaanvragen voor wetenschappelijk onderzoek gehonoreerd. Een daarvan is van Dr. Heidi Moossdorff en drs. Dorien Bennink in Leiden. Zij kregen voor hun aanvraag over bekkenfysiotherapie bij parkinson een subsidie toegekend van bijna 250 duizend euro.

7. Nieuwe Paramedische Richtlijn Parkinson in commentaarfase

Het afgelopen anderhalf jaar hebben we binnen het RAP-Parkinson project met velen hard gewerkt aan de ontwikkeling van de Paramedische Richtlijn Parkinson met Actieve Beslisondersteuning.

8. Oefentherapie Cesar en Mensendieck

Fysiotherapeuten en oefentherapeuten Cesar en Mensendieck proberen de balans, lichaamshouding, lichamelijke conditie, het lopen en het uitvoeren van transfers – bijvoorbeeld opstaan uit een stoel of omdraaien in bed – te verbeteren.