Berichten over Diagnose parkinson: nieuws

1. Een kunstneus voor de bepaling van parkinsongeuren

De ziekte van Parkinson veroorzaakt veranderingen in de geur van talg (huidsmeer). Een Chinese groep ontwikkelde een nieuw apparaat, een ‘kunstneus’, die stoffen kan bepalen die de geur veroorzaken. Ook gingen ze na in hoeverre de ziekte met deze methode vast te stellen was.

2. Belangrijke vooruitgang in vroege diagnostiek van de ziekte van Parkinson

De diagnose parkinson wordt vaak pas laat gesteld, vanwege de afwezigheid van meetbare veranderingen. Ofschoon er nog geen behandelingen zijn die de ziekte kunnen stoppen, is een vroege diagnose toch waardevol omdat het onzekerheid voor de patiënt weg kan nemen.

Toon volledig bericht

3. Diagnose op basis van een bloedtest?

Het is nog steeds een uitdaging om een juiste diagnose te stellen bij mensen die voor het eerst parkinson-achtige klachten hebben. Dit komt omdat het lastig is om de ziekte van Parkinson te onderscheiden van andere ziektes met vergelijkbare klachten.

4. Diagnose van de ziekte van Parkinson met iPhone

De ziekte van Parkinson is een degeneratieve ziekte in het centraal zenuwstelsel waarbij zenuwcellen langzaam afsterven (“degenereren”). Er bestaan geen meetbare indicatoren voor de ziekte van Parkinson; de diagnose wordt gesteld door een neuroloog op basis van de klinische verschijnselen bij onderzoek in de spreekkamer.

5. Britse vrouw die parkinson kan ruiken, helpt bij ontwikkeling test

Britse wetenschappers zeggen een test te hebben ontwikkeld waarmee al in een vroeg stadium kan worden vastgesteld of iemand parkinson heeft. Dat lukte dankzij Joy Milne, een Schotse vrouw die het uitzonderlijke talent heeft dat ze de ziekte kan ruiken. (Bron: RTL Nieuws)

6. Via speeksel parkinson opsporen - 2

In februari rapporteerden we over de mogelijkheid om parkinson vast te stellen aan de hand van stukjes micro-RNA in speeksel.

7. Proefschrift over populatie-brede inzichten in de ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson heeft een grote impact op het dagelijks leven van mensen met deze ziekte en hun naasten. Het is daarom van groot belang om oorzaken van de ziekte van Parkinson te ontrafelen, de ziekte eerder te herkennen en meer grip te krijgen op het ziekteverloop.

8. Nuttige nieuwe test voor parkinson

Het stellen van de diagnose Parkinson is niet eenvoudig. Zeker in vroege stadia kan het lastig zijn om Parkinson te onderscheiden van een groep andere aandoeningen die er op het eerste gezicht identiek uitzien. In Annals of Neurology beschrijven onderzoekers van het Radboudumc en de universiteit van Edinburgh een nieuwe biomarker die snel en betrouwbaar kan aangeven of iemand Parkinson heeft of niet.

9. Nieuwe criteria om de ziekte van Parkinson (ZvP) vast te stellen

In een blog van de Michael J.Fox stichting voor onderzoek naar de ZvP, wordt melding gedaan van een vernieuwing in de diagnostische criteria voor de ziekte van Parkinson. Deze stichting verwijst naar het artikel: “MDS (Moving Disorder Society) Clinical Diagnostic Criteria for Parkinson’s Disease”.