Berichten over Mantelzorg: media

1. NPO Radio1: Leven met een partner met Lewy body dementie: 'Ik moet mee in zijn wereld'

Vijf jaar geleden werd de man van Anne Bannink gediagnostiseerd met Lewy body dementie. Het resulteerde in een boek, 'Wind Tegen, Liefde in tijden van dementie'. Stephan Komduur praat erover met Anne en met Evelien Lemstra, neuroloog bij Alzheimercentrum van het Amsterdam UMC (Bron: NPO Radio1).

2. Videosessie: Leven met parkinson - Het verhaal van Peter en Anita

Voor wie de diagnose ‘ongeneeslijk ziek’ krijgt, is dit een levens veranderende gebeurtenis. Wat zijn die veranderingen, en hoe gaan mensen daarmee om? Waar liggen de behoeften, naast de fysiek-medische zorg? Wat verandert er in het sociale leven, in relaties en in het werk? Wat is de rol van de mantelzorger en naasten? Hoe ga je om met vragen over zingeving als het leven zo ingrijpend verandert?

3. Podcast: Papa's parkinson

In 2013 krijgt mijn vader de diagnose ziekte van Parkinson. Hoe is het voor mijn ouders om met deze ziekte te leven? Deze podcast gaat over langzaam maar zeker op grenzen botsen en over omgaan met verlies.

4. Mantelliefde - Annemarie Oster

Annemarie Oster, ooit grande dame van de Nederlandse theater- en televisiewereld, populaire columniste en schrijfster, ontmoette rond haar zestigste een ietwat brutale, zelfverzekerde, charmante man. Ze vallen voor elkaar, gaan samenwonen en vijftien jaar later trouwen ze.

Toon volledig bericht

5. Reisgids Mantelzorg, wegwijs in de zorg voor ouderen - Lodewijk Schmidt Jongbloed en Daphne Riksen

Begin december 2020 is de 2e editie van de 'Reisgids Mantelzorg, wegwijs in de zorg voor ouderen' verschenen. De Parkinson Vereniging beveelt dit boek aan als praktische hulp, waarmee snel de juiste weg wordt gevonden naar steun en hulp.

6. Neontetra: korte film over jonge mantelzorger en parkinson

Op straat komt iedereen elkaar tegen. In de straat wordt geleefd, gewerkt en contact gemaakt. Het is een plek waar verschillende generaties en culturen worstelen met de kwesties van nu. Achter elke deur schuilt een ander verhaal. Onze Straat is een nieuwe dramaserie waarin het leven van bewoners van één en dezelfde straat centraal staan. Ieder met een eigen verhaal, ieder in dezelfde straat.  Neontetra gaat over een jonge jongen Julian (Walt Klink) die noodgedwongen als mantelzorger moet opgetreden om voor zijn vader te zorgen die aan parkinson lijdt.

7. Sonja is mantelzorger van haar man met PSP

Hoe ga je om met een ongeneeslijke ziekte als parkinson? Filmkoppel Kees Rijninks en Carmen Cobos maakte rondom deze vraag de 2Doc 'Samen'. Als partners krijg je een ongeneeslijke ziekte samen, maar hoe ga je daar mee om? We spraken met Sonja van Koningsbruggen, zij is mantelzorger voor haar man Willem. Haar man kreeg in 2012 de diagnose ziekte van Parkinson.

8. De vliegende kreeft - Nicolette de Boer

Op 11 april 2020 - Wereld Parkinson Dag - verschijnt het boek ‘De vliegende kreeft’ van Nicolette de Boer. Een vervolg op haar in 2018 gepubliceerde boek ‘ParkinsonPartner’. Kort na het verschijnen van dat boek, werd zij hard onderuit gehaald door een burn-out. De ziekte van Parkinson, kanker, pancreatitis en het ontslag van haar echtgenoot gingen haar draagkracht te boven.

9. Samen: Een film van Kees Rijninks en Carmen Cobos

Hoe zou je reageren als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent? Als filmproducent Kees Rijninks, de echtgenoot van filmmaker Carmen Cobos, gediagnosticeerd wordt met de ziekte van Parkinson, stort hun wereld in.