Berichten over Nieuws: PSP

1. Ontmoetingsdagen voor mensen met MSA, PSP, CBD/CBS, LBD en vasculair parkinsonisme voorzien in behoefte

Met dank aan een mooie bijdrage van Conclusion kon de Parkinson Vereniging in 2023 ontmoetingsbijeenkomsten organiseren voor mensen met een vorm van atypisch parkinsonisme en hun naasten.

2. GEZOCHT: deelnemers vragenlijststudie over speekselproblemen

Zou u willen bijdragen aan het verkrijgen van een beter inzicht in de speekselproblematiek bij de ziekte van Parkinson en parkinsonismen? Lees dan vooral verder! Mijn naam is Beau van Dijk en ik ben derdejaars masterstudent tandheelkunde aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA).

3. Brochure over PSP

De International Parkinson and Movement Disorder Society geeft informatie over Progressieve Supranucleaire Palsy (PSP).

4. Huisartsenbrochure parkinsonismen

Omdat parkinsonismen zeldzaam zijn, weten huisartsen vaak weinig over deze ziekten. In de brochure die u aan uw huisarts kunt overhandigen staat beschreven wat de huisarts over de symptomen en de behandeling van uw aandoening moet weten.

5. Kwaliteitsstandaard Atypische Parkinsonismen

De Kwaliteitsstandaard Atypische Parkinsonismen heeft tot doel mensen met atypische parkinsonismen in alle fasen van de ziekte optimaal te behandelen en daardoor optimaal te laten functioneren. Deze kwaliteitsstandaard is bedoeld voor zorgverleners uit alle medische en niet-medische beroepsgroepen die betrokken zijn bij de diagnostiek, behandeling en begeleiding van mensen met atypische parkinsonismen.

6. Neem 27 maart 2023 deel aan de live-uitzending van het Online PSP Event

Het PSP Op Maat-onderzoek organiseert een live en online PSP Event op 27 maart a.s.

Toon volledig bericht

7. Literatuurstudie over de toepassing van Diepe Hersenstimulatie voor Progressieve supranucleaire verlamming.

Progressieve supranucleaire verlamming (PSP) is een zeldzame progressieve aandoening, die hersencellen aantast die zorgen voor balans, lopen, bewegen van de ogen, spraak, slikken en denken. PSP is de meest voorkomende vorm van atypisch parkinsonisme, maar is nog steeds een zeldzame hersenziekte. Vijf tot 6 per 100.000 mensen hebben PSP. Ter vergelijking komt de ziekte van Parkinson meer dan 10 keer zo vaak voor.

Toon volledig bericht

8. Gezocht: vrijwilligers voor het optimaliseren en uittesten van een nieuwe MRI-techniek

Onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam doen onderzoek naar kwantitatieve MRI voor een verbeterde diagnose van parkinsonismen. Om deze MRI-techniek te testen zoeken ze nu gezonde vrijwilligers boven de 50, met als doel deze techniek later te gebruiken bij patiënten.

9. Parkinson Op Maat Event 2022

Speciaal voor onze deelnemers en geïnteresseerden in deelname aan één van onze studies organiseren wij voor de vierde keer op rij het succesvolle Parkinson Op Maat Event!