Berichten over Onderzoek: oproep

1. Gezocht: mensen met parkinson die thuis contact hebben gehad met een geestelijk verzorger

Voor een onderzoek gefinancierd door ZonMW zijn we op zoek naar mensen die Parkinson hebben en die in het afgelopen jaar thuis contact hebben gehad met een geestelijk verzorger, bijvoorbeeld via een Centrum voor Levensvragen of een huisarts.

2. Op korte termijn deelnemers gezocht voor onderzoek over kunst en parkinson

Mijn naam is Blanca Spee. Ik ben onderzoeker in een samenwerkingsproject samen met Bas Bloem in het RadboudUMC. Ik zou u graag uitnodigen voor een studie naar creativiteit en Parkinson en kort informatie geven. De studie voor welke ik u wil uitnodigen is een pilotstudie creatieve activiteit en kunstinterventie.

Toon volledig bericht

3. Gezocht: vrijwilligers voor het optimaliseren en uittesten van een nieuwe MRI-techniek

Onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam doen onderzoek naar kwantitatieve MRI voor een verbeterde diagnose van parkinsonismen. Om deze MRI-techniek te testen zoeken ze nu gezonde vrijwilligers boven de 50, met als doel deze techniek later te gebruiken bij patiënten.

4. Deelnemers gezocht voor de BEWARE studie

Veel mensen met de ziekte van Parkinson krijgen op den duur te maken met zogenoemde on-off schommelingen, waarin zij zich relatief goed voelen (een on-periode) en relatief slecht voelen (een off-periode), die vaak samenhangen met de medicatie.

Toon volledig bericht

5. Wij nodigen u uit om deel te nemen aan het Patiënten VolgProgramma van het UMC Utrecht

Met deze oproep willen wij u vragen mee te werken aan het onderwijs van studenten geneeskunde aan de universiteit Utrecht.

Toon volledig bericht

6. Een onderzoek naar een nieuw onderzoeksmiddel om de achteruitgang van de ziekte van Parkinson te remmen. Helpt u mee?

De huidige behandelingen van de ziekte van Parkinson onderdrukken alleen sommige symptomen maar vertragen de verergering van de ziekte niet. Het is daarom erg belangrijk onderzoek te doen naar nieuwe behandelingen.

Toon volledig bericht

7. Deelnemers gezocht: Fecale microbiota transplantatie bij patiënten met de ziekte van Parkinson (FMT4PD)

Maagdarmklachten komen vaak voor bij mensen met de ziekte van Parkinson en kunnen zelfs de eerste verschijnselen van de ziekte zijn. De samenstelling van darmbacteriën bij mensen met de ziekte van Parkinson verschilt van gezonde individuen. Darmmicrobiota kunnen een rol spelen bij het ontstaan van de ziekte en de ernst van motore en non-motore klachten.

Toon volledig bericht

8. Een onderzoek naar een nieuwe toedieningsvorm van apomorfine bij mensen met de ziekte van Parkinson (CHDR1933 deel B)

Veel mensen met de ziekte van Parkinson gebruiken medicijnen om symptomen zoals traagheid, stijfheid en trillen te onderdrukken. Deze medicijnen kunnen meerdere keren per dag genomen worden om een blijvend effect te houden. Toch ervaren veel mensen dat ze, bijvoorbeeld vlak voor een nieuwe dosering, een verergering van hun parkinsonsymptomen krijgen.

9. GEZOCHT: deelnemers voor de HersenFIT studie

Bewegen is gezond, dat weten we, en dat geldt ook voor mensen met de ziekte van Parkinson en MS. Deze hersenaandoeningen hebben elk hun eigen kenmerken, maar er zijn ook overeenkomsten: patiënten ervaren vaak angst- en/of stemmingsklachten.

10. Deelnemers gezocht voor wetenschappelijk onderzoek HoloLens

Is de HoloLens geschikt voor het ondersteunen van het lopen bij mensen met de ziekte van Parkinson?