Berichten over Verbinding: nieuws

1. Parkinson Meezingcafé in Arnhem 2024

In samenwerking met enthousiaste muzikanten en vrijwilligers is er een Parkinson Meezing café georganiseerd.

2. Parkinson koor Vibrato viert dinsdag 7 mei a.s. haar eerste lustrum

Al enkele jaren wordt iedere derde dinsdag van een maand in ’t Trefpunt een Parkinson Café gehouden. Het Parkinson Café is een plek waar parkinson(isme)patiënten, hun naasten en overige belangstellenden elkaar in ontspannen sfeer kunnen ontmoeten, ervaringen uitwisselen, en wordt er informatie verstrekt over de ziekte van Parkinson en/of parkinson(ismen).

3. Parkinson Café Deventer vierde 10-jarig bestaan

Parkinson Café Deventer vierde haar 10-jarig bestaan op woensdag 14 februari 2024.

4. De kracht van creativiteit: doe mee met de 'Art's CAP study'

Ontdek de transformerende kracht van kunst en creatief bezig zijn bij de ziekte van Parkinson! De 'Art CAP study' is een wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen creatieve bezigheden, de aanmaak van dopamine, en welzijn bij mensen met de ziekte van Parkinson. Vanaf 19 februari 2024 beginnen de onderzoekers met de volgende fase van het onderzoek, en ze hebben uw unieke bijdrage nodig.

5. Parkinson wereldwijd nog weinig bekend

De bekendheid van het grote publiek met de ziekte van Parkinson is beperkt en verschilt per land, maar neemt wel toe. Toch wordt de impact van deze ziekte op het leven van de patiënt nog steeds onderschat. Kennis en begrip bij het publiek kunnen een ruggensteun zijn bij het zo goed mogelijk blijven functioneren binnen de eigen leefgemeenschap, concludeert een recente Noord-Ierse publicatie.

6. Liedjes schrijven heilzaam

Diverse onderzoeken hebben eerder laten zien dat zingen in een groep heilzaam is voor mensen met parkinson. Recent onderzoek toont aan dat dat ook geldt voor liedjes schrijven, en dat er in een relatie bovendien een gunstig effect is op de partner.

7. Leven met Parkinson - In gesprek over het verhaal van Peter en Anita

Voor wie de diagnose ‘ongeneeslijk ziek’ krijgt, is dit een levens veranderende gebeurtenis. Wat zijn die veranderingen, en hoe gaan mensen daarmee om? Waar liggen de behoeften, naast de fysiek-medische zorg? Wat verandert er in het sociale leven, in relaties en in het werk? Wat is de rol van de mantelzorger en naasten? Hoe ga je om met vragen over zingeving als het leven zo ingrijpend verandert?

8. Parkinson en partnerrelaties

De ziekte van Parkinson heeft grote invloed op mensen die deze ziekte krijgen, maar ook op hun partners. Meestal wordt er bij onderzoek gekeken naar de gevolgen van de ziekte voor ieder apart. In een recente publicatie is specifiek gekeken naar de invloed op de relatie; en ook omgekeerd, naar wat een partnerrelatie betekent voor het ervaren van de ziekte.

9. Zingen in een groep vermindert spraakklachten

Mensen met parkinson ondervinden soms hinder bij het spreken, en hebben meer moeite met verbale communicatie.

Toon volledig bericht

10. Gezocht: mensen met parkinson die thuis in gesprek zijn geweest met een geestelijk verzorger

Voor een onderzoek gefinancierd door ZonMW zijn we op zoek naar mensen die Parkinson hebben en die in het afgelopen jaar thuis contact hebben gehad met een geestelijk verzorger, bijvoorbeeld via een Centrum voor Levensvragen of een huisarts.