Viering 10-jarig bestaan

PCDeventer2.jpegwoensdag 14 februari 2024 19:00

Woensdag 14 februari 2024, Valentijnsdag, vierde Parkinson Café Deventer haar 10-jarig bestaan. Dit werd gehouden op de feestelijk versierde locatie van Woon- en Zorgcentrum Humanitas, Radboudlaan 1 in Deventer. Hier worden de bijeenkomsten van Parkinson Café Deventer sinds januari 2023 gehouden. Het was een zeer geslaagde en gezellige bijeenkomst.

De opening werd gedaan door Annie Overmars, de initiatiefneemster en coördinator van het Café sinds de oprichting op 12 februari 2014. Het Parkinson Café was toen het eerste Parkinson Café in de provincie Overijssel en landelijk het 33e Café en is één van de activiteiten van de Parkinson Vereniging. Inmiddels zijn er 65 Parkinson Cafés verspreid over het hele land, waarvan 5 in Overijssel. Dit is in de plaatsen Deventer, Hardenberg, Hengelo, Nijverdal en Zwolle. Ook is er een Parkinson Café in Meppel/Steenwijkerland, maar deze valt op eigen verzoek onder de provincie Drenthe.

De aanwezigheid van Nickie van der Worp, de directeur van de Parkinson Vereniging, gaf de bijeenkomst een bijzondere sfeer. Nickie was de volgende die een woordje sprak. Door de grote opkomst van ongeveer 60 bezoekers, waaronder diverse vrijwilligers en ex-vrijwilligers werd het ervaren als een reünie. Het programma werd verzorgd door het Parkinsonkoor uit Deventer. Doordat het koor nog maar weinig leden heeft, was er besloten om niet alleen de koorleden te laten zingen, maar iedereen in de zaal. Het waren allemaal bekende liedjes of nieuwe teksten op een bekende melodie. Dit werd op een groot scherm geprojecteerd zodat iedereen de tekst goed kon lezen. Zuiver zingen is voor dit koor niet het belangrijkste, maar wel het plezier in het zingen en het contact met de lotgenoten.

Het koor staat onder leiding van Henk van Enck die met zijn accordeon de zang begeleidt. Verder is er ondersteuning door maatschappelijk werkster Sjoukje Visser, logopediste Marjan Dwarshuis en psycholoog Alice Somer. Het koor bestaat uit mensen met parkinson of een parkinsonisme en hun eventuele partners/mantelzorgers. Uitbreiding van het aantal leden is zeer welkom. Belangstellenden kunnen vrijblijvend komen kijken en voor vragen kunt u mailen naar parkinsonkoordeventer@hotmail.com

Ook werd aandacht besteedt aan andere activiteiten speciaal voor mensen met parkinson(isme) zoals:

Zwemmen/bewegen in het water met parkinson
Bij zwembad Tijenraan in Raalte. Inlichtingen:
Telefoon: 0572760600
Mobiel: 06-47930352

Ping Pong Parkinson
Onder begeleiding van een fysiotherapeut uit het ParkinsonNet.
Deze activiteit is helemaal nieuw en de groep moet nog groeien.
Inlichtingen: 06-13329760.

ParkinsonBoksen
Non-contact boksen met mensen met Parkinson. Geschikt voor mensen die nog zonder loophulpmiddel lopen.
Deventer Telefoon: (0570) 68 58 99
Twello Telefoon: (0570) 68 58 99