Verslag Parkinson Café Rotterdam-Spijkenisse 31 mei 2023

maandag 12 juni 2023 21:15

Locatie: Zaal Boterbloem MC Spijkenisse (14U30 – 16U00)

23 bezoekers

Jacqueline van der Linden, parkinsonverpleegkundige, houdt een inleiding over het onderwerp “Proactieve Zorgplanning” in het licht van de persoonlijke wensen van de Parkinson patiënt en de mantelzorg.

Verwachtingen bijeenkomst van vandaag
Vooreerst inventariseert Jacqueline van der Linden de verwachtingen en vragen van dit onderwerp en deze bijeenkomst; dit rondje levert volgende aandachtspunten op:
- Wat hebben we in de toekomst als zorg nodig?
- Welke woning aanpassingen kunnen ondersteunend zijn?
- Hoe algemeen omgaan met Parkinson?
- Nieuwe therapieën voor fysiek ongemak , zoals freezing?
- Info over de fasen dat Parkinson doorloopt ?
- Samenwerking internationaal van instanties rond Parkinson?
- Wat zijn de oorzaken van Parkinson?
- Gewrichtspijnen
- Plasproblemen

“Proactieve Zorgplanning” en de persoonlijke wensen
Het doel van proactieve zorgplanning is in een vroeg genoeg stadium nadenken en praten over de zorg die nu en in de toekomst van belang is voor de Parkinson patiënt.
Parkinson doorloopt een aantal fasen; van lichte verschijnselen naar de zwaardere en die een aanslag doen op het fysieke en geestelijk welzijn.
In de latere fase krijgt men te maken met meerdere zorgverleners, cognitieve achteruitgang, communicatieproblemen, zwaardere mantelzorg, enz.

Het Parkinson Support project is in 2016 opgestart en is stapsgewijs verder ontwikkeld.
- Het heeft een soort tijdpad opgesteld (advance care planning) die de patiënt helpt bij het bespreekbaar maken van welke hulp je in welk stadium het best kunt gebruiken; zoals de woonsituatie en onderhoud van de woning; onderhoud van de tuin; welke zorg je behoeft; welke mantelzorg van belang is; enz. Alsook de samenwerking versterken tussen instanties die support bieden aan het Parkinsonproces; in het zogenaamde ‘Parkinsonnet’.
- Daarna is er aandacht besteed aan het verbeteren van de zorg in de terminale fase; doel is in een vroeg genoeg stadium persoonlijk te bespreken wat voor ieder individueel van belang is in de palliatieve zorg.
Er kunnen situaties voordoen dat de gezondheid in een snel tempo of plotseling achteruit kan gaan en dan kan je het best goed voorbereid zijn. Te denken valt aan plotseling in het ziekenhuis terechtkomen (hartfalen / longontsteking/ opratie na een val/ enz.); of situaties rond ernstige freezing , of slikproblemen, of hallucineren, of oogproblemen,

PAUZE

Parkinson Support Plan
Jacqueline van der Linden licht het Parkinson Support Plan toe.
Dit plan is bedoeld om met behulp van een vragenlijst en in te vullen schema’s, voor iedere patiënt een (gewenst) Individueel Zorgplan inzichtelijk te maken
Het individueel zorgplan sluit ook aan op de benodigde zorg in de latere (palliatieve) levensfase en kan ook worden gebruikt in gesprekken met zorgverleners.

Jacqueline van der Linden mailt de aanwezigen de onderstaande links naar hiervoor besproken plannen.

Parkinson Support Plan
parkinsonsupport_plan.pdf (parkinson-vereniging.nl)

Gesprekshulp voor de late fase van de ziekte van parkinson
gesprekshulp_zvp_def.pdf (parkinson-vereniging.nl)