Werving van nieuwe vrijwilligers

5 september 2023

Nieuwe vrijwilligers kunnen gezocht worden onder mensen met parkinson, parkinsonisme en hun familieleden en naasten. Maar ook buiten deze kringen kunnen vrijwilligers gevonden worden, bijvoorbeeld mensen die beroepshalve interesse hebben in en kennis van de ziekte van Parkinson, parkinsonismen of mensen die ingeschreven staan bij vrijwilligerscentrales.

De beste manier om vrijwilligers te vinden is de persoonlijke benadering. Het voordeel hiervan is het persoonlijk contact. Een potentieel nieuwe vrijwilliger weet dan ook bij wie hij zijn vragen kan stellen.

Oproep plaatsen

Vacature2

Een andere manier is door het plaatsen van een oproep, bijvoorbeeld de melding van een vacature tijdens een bijeenkomst in het Parkinson Café of tijdens een cursus van de Parkinson Academie. Publicatie in de nieuwsbrief van de Parkinson Vereniging, op de website of in Parkinson Magazine zijn in sommige gevallen ook goede mogelijkheden, net als het plaatsen van een vacature bij een vrijwilligerscentrale. Belangrijk is dat er een duidelijke taakomschrijving is en verwachte tijdsinvestering, zodat geïnteresseerden weten wat er verwacht wordt.

Ondersteuning

Het bureau van de Parkinson Vereniging kan ondersteuning bieden bij het zoeken naar vrijwilligers, bijvoorbeeld door een oproep te plaatsen of vacature te vermelden op de website en/of in de digitale nieuwsbrief. De tekst hiervoor kan aangeleverd worden via e-mail (info@parkinson-vereniging.nl). Ook kan het bureau ondersteunen bij het uitzetten van een vacature bij een plaatselijke vrijwilligerscentrale.

Het is belangrijk om vacatures altijd te melden op het bureau, omdat leden zich hier ook regelmatig melden als potentiële vrijwilliger. De verantwoordelijk medewerker kan beide partijen dan met elkaar in contact brengen.

De eindverantwoordelijkheid voor de werving van vrijwilligers ligt bij het verenigingsbureau.

Ga terug naar de leeswijzer