Berichten over Diagnose parkinsonisme: nieuws

1. Diagnose op basis van een bloedtest?

Het is nog steeds een uitdaging om een juiste diagnose te stellen bij mensen die voor het eerst parkinson-achtige klachten hebben. Dit komt omdat het lastig is om de ziekte van Parkinson te onderscheiden van andere ziektes met vergelijkbare klachten.

Toon volledig bericht

2. Gezocht: vrijwilligers voor het optimaliseren en uittesten van een nieuwe MRI-techniek

Onderzoekers van het Erasmus MC in Rotterdam doen onderzoek naar kwantitatieve MRI voor een verbeterde diagnose van parkinsonismen. Om deze MRI-techniek te testen zoeken ze nu gezonde vrijwilligers boven de 50, met als doel deze techniek later te gebruiken bij patiënten.

3. Nuttige nieuwe test voor parkinson

Het stellen van de diagnose Parkinson is niet eenvoudig. Zeker in vroege stadia kan het lastig zijn om Parkinson te onderscheiden van een groep andere aandoeningen die er op het eerste gezicht identiek uitzien. In Annals of Neurology beschrijven onderzoekers van het Radboudumc en de universiteit van Edinburgh een nieuwe biomarker die snel en betrouwbaar kan aangeven of iemand Parkinson heeft of niet.

Toon volledig bericht

4. Eerste artikel van het ‘Routeonderzoek’ gepubliceerd in wetenschappelijk tijdschrift

Eind 2013 is het ‘Routeonderzoek’ van de Parkinson Vereniging gestart: een onderzoek waarin gekeken wordt naar de ervaringen van leden met betrekking tot ‘de route’ van eerste klacht(en) tot de diagnose. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de afdeling Eerstelijnsgeneeskunde van het Radboudumc (o.a. Drs. Annette Plouvier, onderzoeker en Em. hoogleraar Toine Lagro-Janssen).