Berichten over Films en documentaires

1. Sterven doen we allemaal, maar je hoeft het niet alleen te doen

In de vierdelige serie 'Tot het Einde' volgen we vrijwilligers die mensen in de laatste fase van hun leven bijstaan. We zien hoe welkom hun bijdrage is, hoe vriendschappen ontstaan, hoe er gelachen en gehuild wordt en hoe er ook weer afstand genomen moet worden. Wat drijft deze vrijwilligers om wildvreemden naar hun sterfbed te begeleiden? En wat leert de dood hen – en ons – over het leven?

Toon volledig bericht

2. A film for my Uncle ('Glimpses' MSA Documentary, in Engels)

Dit is een verhaal over Gregory, die lijdt aan een zeldzame en agressieve neurologische ziekte: Multiple System Atrofie (MSA). 'Glimpses' is in zijn eigen woorden Gregory's gevecht met MSA. Het is een venster op zijn dagelijkse strijd en een kans voor de kijker om te begrijpen hoe het is om met MSA te leven. Gregory's gedachten worden uitgedrukt als verhaal, terwijl de kijkers een zeer persoonlijk verslag uit de eerste hand ervaren van een leven met deze slopende ziekte.

3. Teledoc ‘Samen alleen’ donderdag 11 april, Wereld Parkinson Dag, op NPO 2

Donderdag 11 april, Wereld Parkinson Dag, om 22.20 uur bij KRO-NCRV op NPO 2: de Teledoc Samen alleen van en met Carmen Cobos en Kees Rijninks. De relatie van het filmechtpaar komt steeds meer onder druk te staan als de situatie van Kees, die lijdt aan de ziekte van Parkinson, uitzichtloos lijkt. Heeft een leven zonder perspectief dan nog zin? Een bijna onmenselijk, duivels dilemma dient zich aan.

Toon volledig bericht

4. Documentaire: Still (Michael J. Fox)

In een ontroerend en opgewekt portret toont documentairemaker Davis Guggenheim hoezeer de 61-jarige Michael J. Fox zijn jongensachtige charmes ondanks de obstakels in zijn levens nooit heeft verloren (Bron: Filmkrant.nl).

5. Documentaire: Ik ga er niet dood aan

‘Ik ga er niet dood aan’ is een mini-documentaire over Esther, een vrouw van middelbare leeftijd, met de ziekte van Parkinson. In deze documentaire hebben we Esther mogen volgen in haar leven, waarbij zij sport gebruikt als medicijn, meedoet aan wetenschappelijk onderzoek en een open dag organiseert in haar sportschool om anderen met de ziekte van Parkinson te motiveren. Ook zien we hoe de ziekte haar relatie met haar man, Frank, beïnvloedt. Haar inspirerende verhaal is eindelijk klaar en graag delen we bij deze de documentaire met u.

6. Virtuele vertoning documentaire 'Shaking hands with the devil'

Deze krachtige 13 minuten durende documentaire (in Engels) volgt natuurfotograaf David Plummer, die zelf parkinson heeft. Plummer reist door Kenia om mensen te ontmoeten die zijn gestigmatiseerd en vervolgd vanwege hun diagnose ziekte van Parkinson. Het World Parkinson Congress nodigt u uit om een virtuele vertoning van de documentaire bij te wonen op dinsdag 31 oktober.

7. Documentaire: 'Beating Parkinson's Disease'

Een documentaire over de effecten van sporten op de ziekte van Parkinson. Maak kennis met Marinus, bij wie op 47-jarige leeftijd de ziekte van Parkinson werd vastgesteld, en ontdek hoe hij zijn leven transformeerde door middel van lichaamsbeweging.

8. Neontetra: korte film over jonge mantelzorger en parkinson

Op straat komt iedereen elkaar tegen. In de straat wordt geleefd, gewerkt en contact gemaakt. Het is een plek waar verschillende generaties en culturen worstelen met de kwesties van nu. Achter elke deur schuilt een ander verhaal. Onze Straat is een nieuwe dramaserie waarin het leven van bewoners van één en dezelfde straat centraal staan. Ieder met een eigen verhaal, ieder in dezelfde straat.  Neontetra gaat over een jonge jongen Julian (Walt Klink) die noodgedwongen als mantelzorger moet opgetreden om voor zijn vader te zorgen die aan parkinson lijdt.

9. Samen: Een film van Kees Rijninks en Carmen Cobos

Hoe zou je reageren als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent? Als filmproducent Kees Rijninks, de echtgenoot van filmmaker Carmen Cobos, gediagnosticeerd wordt met de ziekte van Parkinson, stort hun wereld in.

Toon volledig bericht

10. Documentaire: The Trial (Op zoek naar een parkinsonmedicijn)

Een groep vrijwilligers neemt deel aan een uitzonderlijk klinisch onderzoek. Zal dit ertoe leiden dat Parkinson kan worden genezen?