Berichten over Onderzoek: nieuws

1. Wat doet intensief trainen in de hersenen?

De werkgroep wetenschapsnieuws bespreekt een onderzoeksartikel over wat er te zien is in de hersenen als effect van beweging.

Toon volledig bericht

2. Eén hele tablet of twee halve?

Twee halve tabletten in plaats van één hele van het parkinsonmedicijn carbidopa/levodopa verkleint schommelingen van de werkzame stoffen in het bloed en daarmee de kans op beweegklachten, zo wijst een nieuwe Amerikaanse studie uit.

Toon volledig bericht

3. Bart van de Warrenburg benoemd tot hoogleraar Zeldzame en Erfelijke Bewegingsstoornissen

Neuroloog Bart van de Warrenburg is benoemd tot hoogleraar Zeldzame en Erfelijke Bewegingsstoornissen aan het Radboudumc / de Radboud Universiteit. Hij brengt genetische oorzaken en ziektemechanismen van bewegingsstoornissen in kaart. Daarnaast zoekt hij naar nieuwe vormen van therapie en symptoombehandeling en verbetert zo de kwaliteit van leven van patiënten.

Toon volledig bericht

4. Komt u ook naar het Radboudumc Parkinson Symposium op vrijdag 17 mei?

Bent u benieuwd naar onderzoeksresultaten en wat deelname aan één van de onderzoeken van het Radboudumc inhoudt? Kom dan naar het jaarlijks Radboudumc Parkinson Symposium!

5. Stoelgangstransplantatie biedt hoop voor de ziekte van Parkinson

Een klinische studie van onderzoekers van de Universiteit Gent toont aan dat stoelgangstransplantatie van gezonde darmbacteriën de symptomen van de ziekte van Parkinson vermindert.

Toon volledig bericht

6. Zwaartekracht-subsidie voor onderzoek naar kwaliteitscontrole van schadelijke eiwitten in cellen

Zeven consortia met topwetenschappers van verschillende Nederlandse universiteiten krijgen in totaal 160,5 miljoen euro. In het kader van het programma Zwaartekracht kunnen zij de komende tien jaar baanbrekend onderzoek doen. Een van de projecten richt zich op het beter begrijpen van de (fouten in) eiwitsystemen in ons lichaam, die kunnen leiden tot ziekten als alzheimer, parkinson, taaislijmziekte en hemofilie.

7. Help mee met onderzoek naar inzicht in kwaliteit van zorg

De Patiëntenfederatie wil graag weten hoe mensen denken over het hebben van informatie over de kwaliteit van zorg in ziekenhuizen en klinieken.

Toon volledig bericht

8. Literatuuronderzoek naar de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen bij de ziekte van Parkinson

Vibuthi Sisodia, onderzoek in het Amsterdam UMC, deed uitgebreid literatuuronderzoek. Dit onderzoek richtte zich op de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen als aanvullende behandeling op levodopa. Voor de Parkinson Vereniging schreef zij een samenvatting.

9. Oproep: invullen online vragenlijst over blaasklachten

Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum doen onderzoek naar blaasklachten bij de ziekte van Parkinson. Heeft u de ziekte van Parkinson? Vul dan de vragenlijst in.

10. Vrijwilligers gezocht: leden voor de werkgroep wetenschapsnieuws

De werkgroep wetenschapsnieuws schrijft artikelen over onderzoek naar de ziekte van Parkinson en parkinsonismen in toegankelijke taal. Deze werkgroep heeft ruimte voor nieuwe leden.