Berichten over Onderzoek: nieuws

1. Trucs helpen parkinsonpatiënten beter te lopen

In het NRC verscheen 8 september 2021 een interview met revalidatiearts Jorik Nonnekes over een recente wetenschappelijke publicatie van zijn onderzoek.

Toon volledig bericht

2. De natuurlijke stof farnesol remt neurodegeneratie bij proefdieren met parkinsonverschijnselen

Een team van Amerikaanse en Zuid-Koreaanse wetenschappers heeft laten zien dat de stof farnesol parkinsonachtige hersenbeschadiging bij muizen kan voorkomen èn herstellen.

3. Sparks interviewde onderzoeker Tosserams

Sparks, ook wel Marina Noordegraaf, de voorzitter van de Werkgroep Patiëntonderzoekers van de Parkinson Vereniging, interviewde onlangs Anouk Tosserams, onderzoeker van het Radboudumc te Nijmegen over haar onderzoek naar strategieën om loopproblemen bij parkinson te omzeilen.

Toon volledig bericht

4. Promotie dhr. Sjors van de Weijer: Digital technology-enabled home health care - Gamification in online cognitive therapies for Parkinson’s disease

Vandaag promoveert dhr. Sjors van de Weijer aan de Universiteit van Maastricht. Hij schreef hiervoor het proefschrift: "Digital technology-enabled home health care - Gamification in online cognitive therapies for Parkinson’s disease".

Toon volledig bericht

5. Misleidende publicatie over de waarde van voedingssupplement citicoline als parkinsonmedicijn

De werkgroep wetenschapsnieuws komt ook artikelen tegen die we bewust niet “vertalen” naar een Nederlandse samenvatting, omdat wij de wetenschappelijke onderbouwing van een studie onvoldoende vinden. Onderstaande studie is een voorbeeld daarvan. Omdat dit een vrij verkrijgbaar voedingssupplement betreft hebben wij besloten de “vertaling” wel te publiceren, maar met de nodige kanttekeningen.

Toon volledig bericht

6. De Orchestra studie: onderzoek naar een nieuw medicijn voor de ziekte van Parkinson

Binnen het Expertisecentrum voor Parkinson en Bewegingsstoornissen van het Radboudumc is een bijzonder nieuw onderzoek genaamd de Orchestra studie van start gegaan. In deze studie wordt een nieuw medicijn voor de ziekte van Parkinson onderzocht.

7. Nieuwste inzichten vorming Lewy bodies bij parkinson

Lewy bodies, mysterieuze bolletjes in hersencellen, spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van de ziekte van Parkinson, ‘s werelds snelst groeiende hersenziekte. Met nieuwe microscopietechnieken ontdekten onderzoekers dat Lewy bodies een consistente, ui-achtige, opbouw hebben.

Toon volledig bericht

8. Zorgt luchtvervuiling voor parkinson?

Zuid-Koreaanse wetenschappers onderzochten of er een verband is tussen luchtvervuiling en het krijgen van parkinson.

9. Levodopa toegediend via een neusspray

In een wetenschappelijk tijdschrift publiceerden onderzoekers een nieuwe toedieningsvorm van levodopa: een neusspray.

10. Histamine en parkinson

Recent publiceerden onderzoekers uit onder andere Amsterdam een wetenschappelijk artikel over histamine en parkinson.