Berichten over Voeding: basis

1. Adviezen bij kauw- en slikproblemen

Het advies kan bijvoorbeeld zijn om een zachte, gemalen en eventueel een vloeibare voeding te gaan gebruiken.

2. Adviezen bij gewichtsverlies

Veranderingen in het lichaamsgewicht worden veroorzaakt door veranderingen in de energiebalans. De energiebalans wordt bepaald door de energie-inname (dat wat u eet) en door het energieverbruik (de dagelijkse beweging).

3. Adviezen bij verminderde eetlust of misselijkheid

Misselijkheid en een verminderde eetlust kunnen bijwerkingen zijn van anti-parkinsonmedicatie.

Toon volledig bericht

4. Voeding en obstipatie (moeizaam poepen/verstopping)

De werking van de darmspieren kan door de ziekte van Parkinson veranderd zijn. Door deze veranderingen kan het zijn dat uw stoelgang minder soepel en minder frequent is.

5. Voeding en levodopa

Bij de ziekte van Parkinson is er een tekort aan dopamine in de hersenen. Mensen met parkinson krijgen daarom vaak levodopa voorgeschreven.

6. Parkinson en vitamine D en calciuminname

Mensen met ziekte van parkinson hebben vaak te laag vitamine D gehalte; onduidelijk is of dat door ze ziekte komt, vb. door verminderde eigen aanmaak omdat ze minder buiten komen, of dat dat een algemeen beeld is bij iedereen; behalve verminderde opname van calcium hierdoor (belangrijke bouwstof voor behoud botdichtheid) speelt vit D ook rol bij spiersterkte en gemoed/depressie. In de diëtetiek richtlijn 2012 worden de adviezen van de gezondheidsraad aangehouden.

7. Voedingsrichtlijnen bij de ziekte van Parkinson

Tijdens het ParkinsonNet congres van 30 november 2012 zijn de nieuwe voedingsrichtlijnen bij de ziekte van Parkinson officieel overhandigd aan vertegenwoordigers van de Parkinson Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten en de werkgroep bewegingsstoornissen van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. Dit artikel geeft een indruk hoe deze richtlijnen tot stand zijn gekomen.