OPENING YOPPERSCAFE TWENTE

maandag 19 februari 2024 14:49

1 - kopie

Twente - Op donderdag 31 augustus vond in Oldenzaal bij Café de Boom het eerste ‘Yoppers Café’ plaats. Yop staat voor Young Onset Parkinson, dit is de wereldwijde benaming voor mensen die op jonge leeftijd, onder de 50 jaar de diagnose Parkinson krijgen). Hieronder een verslag van de bijeenkomst:

“Het is eindelijk zover: we zetten de stap en gaan verder onder de vlag van de Parkinson Vereniging. De banner, versierd met rode, gele en blauwe ballonnen (kleuren in het logo van de Parkinson Vereniging) staat klaar. Net zoals de welkomstdrankjes in feestelijke glazen, versierd met een mooi schijfje citroen of sinaasappel. Ook de koffie en thee staan klaar en een prachtige taart met het logo van de Parkinson Vereniging. (wat zijn we blij met Virgenie in ons midden).

Als iedereen gearriveerd is en een glas in de handen heeft, nemen Henk Blauw (bestuurslid van de Parkinson Vereniging) en Murat Yildirim (wethouder gezondheid van de gemeente Oldenzaal) de taak op zich om samen de banner buiten te zetten!

Met deze symbolische actie, het zichtbaar maken van de banner en dus ons Yopper Café, maken zij samen met ons duidelijk dat Yoppers een onderdeel zijn van de samenleving! Je hoeft je niet te verstoppen, treed naar buiten met het leven met Parkinson als jongere. Want je bent nog niet afgeschreven. Veel jonge mensen zijn bang hun baan te verliezen, omdat voor veel collega’s, werkgevers en bedrijfsartsen de ziekte redelijk onbekend is. Zij kennen alleen het beeld van de trillende handen, terwijl de impact van Parkinson vele malen groter is.

Door er meer over te praten zal dat beeld veranderen. Dat kunnen we alleen zelf doen, er komen steeds meer jonge mensen met Parkinson, want het is de snelst groeiende hersenziekte op dit moment!

En er worden dus steeds meer jonge mensen getroffen en dat is toch echt anders dan wanneer je al op leeftijd bent. Je loopt tegen heel andere problemen aan. Begin je dan nog aan een gezin (zwanger en Parkinson), je hebt basisschoolkinderen of pubers en hoe pak je dat dan aan? De ziekte heeft impact op het hele gezin.

Door elkaar te ontmoeten kun je elkaar praktisch ondersteunen, en ook een steun in de rug zijn. Samen weet je meer dan alleen en de vereniging komt op voor je belangen, en dat is nodig, omdat er bv regelmatig weinig tot geen medicijnen voorradig zijn. Een lastig probleem wat voor heel Nederland moet worden opgelost, en dat kun je niet alleen. Zeker niet als je je verstopt uit schaamte of uit angst! Kom naar ons toe, of neem contact op! www.yopperscafetwente.nl

Wij zijn allemaal mensen die midden in het leven staan, en proberen te genieten! Dat hebben we verder deze middag zeker gedaan, samen met Meg en Lars van theatergroep ‘Hydra’. Zij lieten ons theateroefeningen doen te vergelijken met de Lama’s (tv programma) en dat was erg leuk, er zit heel wat talent in ons Café! Daarna hebben we genoten van het buffetje, gemaakt door de deelnemers zelf (ook hier nog onontdekt kooktalent) en hebben we gezellig bijgepraat.

En dat hopen we te blijven doen, ontspannen samen zijn dan wel met een lezing of informatie, dan wel met een activiteit of gewoon praten met elkaar. We zijn er voor jou voor de jongere mens levend met Parkinson( officieel diagnose onder de 50 jaar, maar zo streng zijn we niet hoor).” Bron: Hofweekblad"

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type