Vijfjarig bestaan Parkinson Café gevierd in Assen

verslag foto.jpgdonderdag 07 februari 2019 18:02

Donderdag 7 februari was het dan zover. Parkinson Café Assen bestaat 5 jaar. Dus dat werd gevierd.

De aftrap van de feestelijke bijeenkomst werd gedaan door Karianne, vrijwilligers van het Parkinson Café. Met ongeveer 30 man was het zaaltje in de Ceresstaete gezellig vol. En met slingers en een lekker taartje en een kopje koffie, waren we klaar voor de start!

Ina, die deze bijeenkomst voor het laatst aanwezig is als vrijwilliger, deed een korte terugblik op de afgelopen jaren. Vijf jaar met verschillende informatieve bijeenkomsten met uitleg door neuroloog en ergotherapeut, en actieve bijeenkomsten met bijv. een drumworkshop en een schilderworkshop. Zij stelde ook Nelleke van de Wetering aan ons voor, onze nieuwe vrijwilliger.

Daarna vertelde een neuroloog van het WZA, Laura Teune, over nieuwe ontwikkelingen in de onderzoeken naar Parkinson. Eén nog lopend onderzoek geeft hoopvolle resultaten met het middel exeratide. En een ander nieuw onderzoek gaat over het gen GNA1 mutatie. Ook loopt er bij het UMCG het zogenaamde DUPARC onderzoek. Hiervoor worden nog mensen zonder de ziekte van Parkinson gezocht, die mee willen doen aan het onderzoek. U kunt zich opgeven via duparc@neuro.umcg.nl Het blijkt interessante, maar ingewikkelde materie.

Als tweede spreker was Carla Aalderink uitgenodigd. Zij vertelde in het kort wat de Parkinson Vereniging kan betekenen voor mensen met Parkinson en hun naasten. De vereniging biedt betrouwbare informatie, de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten tijdens bijvoorbeeld de Parkinson Cafés of tijdens interessante workshops. Ook levert de vereniging (financiële) bijdragen aan onderzoeken. Als u wilt kunt u lid worden. En, als u informatie nodig heeft, of folders, kunt u kijken op de website Parkinson-vereniging.nl, en u kunt hen altijd mailen of bellen.

Op 11 april is het Wereld Parkinsondag. Op 13 april wordt er daarom het jaarlijks symposium georganiseerd met als thema, "De buik vol van Parkinson". U kunt zich nog opgeven!

Tot slot wierp vrijwilliger Kimmie een blije blik op de toekomst. Op 4 april is de volgende bijeenkomst van het Parkinson Café. Er wordt dan een bingo georganiseerd door 'Jofele dag' (jofeledag.nl).

Iedereen die leuke ideëen heeft voor de volgende Parkinson Cafés, kan dat melden via info@parkinsoncafeassen.nl!

Als feestelijke afsluiting was er een hapje en een snapje, en een mooie nieuw boekje " Minder Parkinson meer leven" voor alle aanwezigen.

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Assen

Logo Parkinson_CAFE_RGB