Verslag Parkinsoncafé 3 oktober 2019 in Assen

Boksen.jpgmaandag 04 november 2019 22:07

Op donderdag 3 oktober was er een bijeenkomst van het Parkinsoncafé in Assen met als thema boksen bij Parkinson.
Johann Talens van boksschool Assen gaf een boeiende presentatie en workshop aan een groep van ruim 40 aanwezigen. De deelnemers hadden de mogelijkheid om het met de bokshandschoenen aan uit te proberen.
Johann Talens volgde een cursus om boksles te mogen geven aan Parkinsonpatiënten, is nu gecertificeerd trainer en is aangesloten bij de Rock Steady Boxing.
Rock Steady Boxing is een innovatieve en beproefde boksmethode uit Amerika. Boksen is een sport die voldoet aan de 3 belangrijkste criteria voldoet voor sporten met Parkinson:
• 100% toegesneden op Parkinson, bewezen effectief, wetenschappelijk onderbouwd.
• veilig en geschikt voor iedereen met Parkinson, ongeacht de ernst van de symptomen.
• sociaal stimulerend, het samen sporten enthousiasmeert en bemoedigt.

Bij boksen gaat het om een aangepaste bokstraining voor parkinsonpatiënten waarbij geen fysiek contact aanwezig is. Johann vertelt:
‘Boksen gaat om coördinatie, balans. Maar ook de juiste manier van ademen, bewegen, uithoudingsvermogen en kracht. Kijk, we gaan natuurlijk niet sparren, alle oefeningen die we doen zijn gebaseerd op non-contact. We richten ons op zaken als coördinatie, ademtechnieken en lopen. Werken aan de fijne motoriek door middel van bijvoorbeeld het spelen met tennisballen en de grove motoriek: stappen en stoten.’

Na afloop konden aanwezigen zich aanmelden voor een proefles in de sportschool. Hier werd volop gebruik van gemaakt, in oktober is een groep gestart met bokslessen.

Voor meer informatie over boksen bij Parkinson kunt u kijken op de website https://boksenoprecept.nl/ (Assen en Stadskanaal) of op de website van de Parkinson vereniging

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Assen

Logo Parkinson_CAFE_RGB