Berichten over Nieuws: MSA

1. Bart van de Warrenburg benoemd tot hoogleraar Zeldzame en Erfelijke Bewegingsstoornissen

Neuroloog Bart van de Warrenburg is benoemd tot hoogleraar Zeldzame en Erfelijke Bewegingsstoornissen aan het Radboudumc / de Radboud Universiteit. Hij brengt genetische oorzaken en ziektemechanismen van bewegingsstoornissen in kaart. Daarnaast zoekt hij naar nieuwe vormen van therapie en symptoombehandeling en verbetert zo de kwaliteit van leven van patiënten.

2. NPORadio1: De Nieuws BV over MSA

Anderhalf jaar geleden werd er bij Jeany Hengeveld Multi System Atrofie (MSA) gediagnostiseerd. Een slopende hersenaandoening die verwant is aan Parkinson, maar dan een stuk agressiever. Wat is MSA, en hoe is het om ermee te leven? Samen met hoogleraar neurologie aan het Radboudumc praat ze erover in De Nieuws BV.

Toon volledig bericht

3. Ontmoetingsdagen voor mensen met MSA, PSP, CBD/CBS, LBD en vasculair parkinsonisme voorzien in behoefte

Met dank aan een mooie bijdrage van Conclusion kon de Parkinson Vereniging in 2023 ontmoetingsbijeenkomsten organiseren voor mensen met een vorm van atypisch parkinsonisme en hun naasten.

4. GEZOCHT: deelnemers vragenlijststudie over speekselproblemen

Zou u willen bijdragen aan het verkrijgen van een beter inzicht in de speekselproblematiek bij de ziekte van Parkinson en parkinsonismen? Lees dan vooral verder! Mijn naam is Beau van Dijk en ik ben derdejaars masterstudent tandheelkunde aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA).

5. Gezocht: deelnemers met MSA of parkinson voor Heads-Up studie

Heads Up: Schuin slapen met een verhoogd hoofdeinde om bloeddrukproblemen te verlichten.

In dit project onderzoeken wetenschappers van het Radboudumc en het Leiden Universitair Medisch Centrum of met het hoofd schuin omhoog slapen bloeddrukproblemen bij mensen met MSA en parkinson kan verminderen.

6. Online MSA congres Mission MSA: hope for a cure

Van 22 tot en met 24 september organiseert de Defeat MSA Alliance (Verenigde Staten) samen met negen andere goede doelen een gratis conferentie in verschillende talen voor de wereldwijde MSA-gemeenschap.

7. Gezocht: deelnemers met MSA voor Heads-Up studie

Heads-Up: schuin slapen met een verhoogd hoofdeinde om bloeddrukproblemen te verlichten.

8. Brochure over MSA

De International Parkinson and Movement Disorder Society geeft informatie over Multipele Systeem Atrofie (MSA).

Toon volledig bericht

9. Muziek maken, musea bezoeken of de natuur in: jong dementerende Rob (59) zoekt met lotgenoten naar zinvolle dagbesteding

Rob van Gils (59) was altijd kerngezond, tot hij ineens een hersenaandoening en dementie kreeg. Hij viel tussen wal en schip: hij kon niet meer werken, maar voelde zich tegelijkertijd nog te goed voor de aangeboden dagbesteding. Het maakte hem depressief. (Bron: EenVandaag.nl)