Verslag Parkinsoncafé 8 april 2024 Onderwerp: Parkinsonkoor Emmeloord (Zingen met Parkinson)

Inmiddels is aangetoond dat zingen en koorzang een positieve invloed heeft op de kwaliteit van het spreken van mensen met parkinson(ismen).

Het positieve effect van zingen bij mensen met parkinson(ismen) is dat wordt ervaren dat men de stem beter kan gebruiken dan men dacht. Daarnaast raakt men met zingen gewend om de stem meer te gebruiken dan gewoonlijk.

Zingen geeft bovendien goede zin en een positief gevoel. Dus de stem blijft wat fitter en de stemming beter. Hoewel zingen een positieve invloed heeft op het spreken, is zingen geen vervanging van een logopedische behandeling van het spreken. Wel zou koorzang ingezet kunnen worden om tijdens of na de logopedische behandeling de verbeterde spreektechniek toe te passen en onderhouden.

Er waren bij deze bijeenkomst 35 mensen aanwezig op onze locatie bij de Hanzenborg.

Ook maakte hij melding van een reportage op NPO 2 over de ziekte van Parkinson (waar ook wat schokkende en confronterende beelden in voorkomen).

De dirigent Martine van Atten gaf middels een PowerPoint na een zeer interessante vorm van inzingen veel teksten van liederen weer die zo meegezongen konden worden omdat ze de melodieën uitstekend weergaf op haar elektrische piano. Het koor van ongeveer twaalf personen zong heel sfeervol. Na de pauze vertelde Martine wat over het ontstaan van het Parkinson koor en vervolgens zongen we weer veel Nederlandstalige of Engelstalige liederen in een hoog tempo en veelal meerstemmig.
Na afloop bedankte Albert het koor en uit de reacties viel op te maken dat het wederom een zeer geslaagde middag was en voor herhaling vatbaar.

PC 8 april 20.24 1PC 8 april 2024 2PC 8 april 2024...PC 8 april 2024..PC 8 april 2024....PC 8 april 2024......PC 8 april 2024

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad

Logo Parkinson_CAFE_300