Hersenstichting (30 november 2017)

hersenen puzzel.pngdinsdag 07 november 2017 09:29

Donderdag 30 november was het onderwerp van het Parkinson Cafe Oss-Uden-Veghel "Hoe houd ik mijn hersenen gezond?". De lezing werd namens de hersenstichting gegeven door Pieternel Lievense (orthopedagoog).

Dit onderwerp is relevant voor iedereen maar speciaal voor mensen die de ziekte van Parkinson hebben of daarmee te maken hebben. Om de toon te zetten werden een aantal stellingen getoond waarbij de aanwezigen moesten aangeven of de stelling waar of niet waar was. De stellingen varieerden van 'we gebruiken maar 10% van onze hersenen' tot 'veel stress is slecht voor de hersenen'.

Vervolgens ging Pieternel in op de hersenen zelf: wat zijn de belangrijkste onderdelen en hoe werken ze op micrometer schaal. Ook de koppeling tussen zenuwcellen kwam aan de orde: hoe worden

signalen doorgegeven en hoe vertaald dat naar de ziekte van Parkinson.

Vervolgens werd ingegaan op wat belangrijk is voor de hersenen:

• slaap: op tijd - regelmatig - voldoende
  • beweging: onderdrukken van symptomen - bewust bewegen
  • voeding: vetzuren - vitamine C en E - B vitaminen - mineralen
  • training: dingen doen die u niet eerder gedaan hebt

Net als andere delen van je lichaam blijven hersenen zich verder ontwikkelen. Door dingen te doen die je niet eerder gedaan hebt stimuleer je de hersenen. Door steeds hetzelfde te doen belandt je in een sleur. Dus probeer eens wat nieuws - een muziek instrument leren bespelen - een andere taal - een ander spel - een kruiswoordpuzzle in plaats van sudoku's - ...

Referenties

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Noordoost-Brabant / Meierijstad