Mantelzorgmakelaar (28 augustus 2018)

Mantelzorgdinsdag 28 augustus 2018

Allereerst hebben we stilgestaan bij het overlijden van Stef Jansen op 8 juli. Stef was medeoprichter van ons Parkinson Café.

Stef Jansen

Hij was altijd een zeer actief lid van de Parkinson Vereniging. In 2012 heeft Stef Liemerije gevraagd samen Parkinson Café Zevenaar op te richten. Op 13 maart 2013 vond de opening plaats en sindsdien waren de bijeenkomsten drukbezocht. Stef en zijn vrouw Bep waren trouwe bezoekers. Op 13 maart 2018, dus nog maar 5 maanden geleden, vierden we ons eerste lustrum en Stef was erbij. We zijn erg blij dat we hem toen nog in bijzijn van Bep en hun dochter Denise in het zonnetje hebben gezet als dank voor zijn inspanningen.

Met een ogenblik stilte hebben we Stef herdacht.

De mantelzorgmakelaar

Elise Lentjes kwam vertellen over haar werk als mantelzorgmakelaar. Zij maakt een plan om de mantelzorger te “ontzorgen”, bespreekt de financiële mogelijkheden, en  neemt in nauw overleg coördinerende taken van de mantelzorger over en het werk uit handen bij aanvragen voor zorg (thuis of in een zorginstelling), begeleiding, huishoudelijke hulp, woningaanpassing en hulpmiddelen. Zij bemiddelt bv met de Gemeente over de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning); is aanwezig bij het “keukentafelgesprek”. Ook heeft Elise zo nodig contact met het Zorgkantoor en met het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg), huisarts en zorgverleners. De communicatie loopt via de mantelzorgmakelaar zodat de cliënt/mantelzorger niet belast wordt met ballast. Vanzelfsprekend is er tijdens het hele proces nauw contact en stemt de mantelzorgmakelaar af  met de cliënt en zijn/haar mantelzorger. De kosten van de diensten van Elise worden veelal vergoed door de zorgverzekeraar, gemeente, werkgever of vanuit het persoonsgebonden budget.

Bezoek van de directeur

Op haar ronde langs de 65 Parkinson Cafés in Nederland deed Carla Aalderink, directeur van de Parkinson Vereniging, vandaag Parkinson Café Zevenaar aan. Hiermee toonde zij haar interesse voor ons Café en het werk dat daarvoor verzet wordt. In een kort woordje gaf Carla  het belang aan om lid te zijn van de patiëntenvereniging om de krachten en expertise te bundelen en zij vroeg om applaus voor het team dat Parkinson Café Zevenaar organiseert. Ook deed zij actief mee door vragen te stellen over het werk van de mantelzorgmakelaar.

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Zevenaar

Logo Parkinson_CAFE_300