Meer weten over scholing, begeleiding en verzekering

Scholing en begeleiding

De coördinator en penningmeester nemen deel aan de bijeenkomst ‘Maak kennis met de Parkinson Vereniging’, bovendien nemen zij verplicht deel aan de eendaagse ‘Basiscursus voor Parkinson Cafés’. Deze cursus wordt gegeven bij voldoende deelnemers. Als waarborg voor de continuïteit van het team kunnen ook andere medewerkers van het Parkinson Café deze cursus volgen.

De coördinator en penningmeester (of hun vervanging) nemen deel aan provinciale overlegmomenten van de Parkinson Vereniging, waar ze op de hoogte gehouden worden van de nieuwste ontwikkelingen en waar gelegenheid is om ervaringen uit te wisselen.

Overige en bijzondere scholings- of begeleidingswensen kunnen worden besproken met de activiteitencoördinator.

Verzekering

Met alle vrijwilligers van het Parkinson Café wordt, na registratie bij de Parkinson Vereniging, als bevestiging van de werkzaamheden een vrijwilligersovereenkomst afgesloten. Hiermee geeft de vrijwilliger aan dat hij/zij verbonden is aan de Parkinson Vereniging en handelt volgens het vrijwilligersbeleid.

De Parkinson Vereniging sluit dan voor de vrijwilliger een beroepsaansprakelijkheid- en ongevallenverzekering af. Tevens ontvangt de vrijwilliger  een naambadge met functieomschrijving.

Let op! Wanneer een vrijwilliger niet geregistreerd staat bij het verenigingsbureau en er geen vrijwilligersovereenkomst is ondertekend, is de vrijwilliger niet via de vereniging verzekerd.

Verzekering bezoekers

busreis - kopie

Hoe zijn de bezoekers van een Parkinson Café verzekerd? Er worden jaarlijks een heleboel mooie activiteiten georganiseerd door de PC-Teams. En dat niet alleen in de Parkinson Cafés, want er vinden ook steeds vaker activiteiten buiten het Parkinson Café plaats. U gaat bijvoorbeeld met de bezoekers van het Parkinson Café een dagje weg of u besluit met uw bezoekers deel te nemen aan een plaatselijke sportactiviteit. In hoeverre zijn de bezoekers dan verzekerd?

De verzekering die de Parkinson Vereniging heeft afgesloten voor de Parkinson Cafés geeft bezoekers uitsluitend dekking in geval van overlijden door een ongeval (€ 12.500,--) of in geval van blijvende algehele invaliditeit ten gevolge van een ongeval (maximaal € 50.000,--).

Deze verzekering is nadrukkelijk geen reisverzekering! Ook allerlei andere schades (bijv. aan eigendommen en materialen) zijn tijdens een bijeenkomst (of dat nu binnen of buiten de muren van het café is) niet verzekerd.

Afhankelijk van de aard en de omvang van een bijeenkomst kan een Parkinson Café er voor kiezen zelf een extra verzekering af te sluiten. Wanneer er activiteiten buiten het café worden georganiseerd raden wij aan om hier een evenementenverzekering voor af te sluiten. Een dergelijke verzekering kan tot vlak voor de activiteit bij diverse verzekeraars worden afgesloten.