Meer weten over het plannen van bijeenkomsten

Bijeenkomsten bestaan uit lotgenotencontact, voorlichting, begeleiding, informele advisering en consultatie. Vaak komen specifieke thema’s aan de orde, ingegeven door de actualiteit of door een verzoek van een bezoeker: na een korte inleiding volgt het delen van ervaringen. Een aanbeveling is om per seizoen de belangrijkste thema’s van de ziekte naar voren laten komen.

Workshops

Ook kunnen allerlei workshops gehouden worden. Tips voor workshops: boksen, yoga, salsadansen, mindfulness, zingen, schilderen, boetseren. Meer ideeën kunt u opdoen bij nabijgelegen Parkinson Cafés of via de website van de Parkinson Verenging.

Grand Café

Wanneer een bijeenkomst van een Parkinson Café speciaal is gericht op één van de doelgroepen (Yoppers, mantelzorgers, parkinsonisme) én alleen toegang geeft tot deze doelgroep noemen we dit een Grand Café. Dit kan op een locatie naar keuze worden gehouden. De organisatie van een Grand Café is, vanwege de kleinere doelgroep, vaak een samenwerking met omringende Parkinson Cafés.

Tips voor het plannen van bijeenkomsten

• Plan bij voorkeur de Parkinson Café bijeenkomsten in het weekend of in de avonduren, zodat ook werkende bezoekers het Parkinson Café makkelijk kunnen bijwonen.
  • Gebruik de website van de vereniging om de data zoveel mogelijk af te stemmen met andere cafés in de regio en rekening te houden met belangrijke landelijke dagen. Zo kan worden voorkomen dat er plaatselijk en landelijk bijeenkomsten op dezelfde dag plaatsvinden.
  • Bevestig de sprekers het liefst van te voren, zodat u bij de uitnodigingsbrief al een halfjaarprogramma kunt tonen aan de leden.
  • Als alle data vaststaan, geeft u dit door aan het verenigingsbureau, zodat zij het programma kunnen opnemen in de planning en daarmee een tijdige verzending van het programma aan de leden kunnen waarborgen.

Download hier een voorbeeld halfjaarprogramma

Tips voor het uitnodigen van sprekers

• Probeer sprekers te vinden die een korte inleiding van 10 tot 20 minuten geven over een onderwerp en die ingaan op vragen. Zo ontstaat er meer interactie in het café.
  • Vraag een mogelijke spreker of hij/zij ervaring heeft met het spreken voor groepen.
  • Bespreek welke apparatuur de spreker nodig heeft en of hij deze zelf weet te bedienen.
  • Meld de spreker dat het gaat om mensen met de ziekte van Parkinson(ismen) en hun partners/mantelzorgers (dus niet om professionele hulpverleners).
  • Ter voorbereiding op een lezing kunt u de bestaande brochures toezenden aan de gastspreker (zie literatuurlijst in Parkinson Magazine, de brochures zijn te verkrijgen via het verenigingsbureau). Dit is een eenvoudige methode om duidelijk te maken wat u van de spreker verwacht.
  • Bevestig de spreker schriftelijk. (tip: vraag daarbij ook het 06-nummer van de spreker)
  • In principe komt de spreker uit de regio van het Parkinson Café.
  • Vergoed sprekers bij voorkeur in de vorm van een presentje. Mocht er sprake zijn van een betaalde spreker, leg dan vooraf met hem/haar  de afspraken vast.