Meer weten over het starten van een Parkinson Café

Wat moet u doen als u een Parkinson Café wilt starten?

Er zijn een aantal stappen die u doorloopt om een Parkinson Café te starten. Heeft u op enig moment in dit proces vragen? De coördinator van de Parkinson Cafés kan u verder op weg helpen.

Onderzoek initiatiefnemer

De initiatiefnemer:

1. leest de richtlijn en maakt een inschatting omtrent de levensvatbaarheid van het plan;
  2. Benadert anderen (mensen met Parkinson(isme), naasten, zorgverleners) voor het oprichten van een Parkinson Café en het vormen van een PC-team;
  3. Maakt een onderbouwde financiële inschatting;
  4. Zoekt contact met een locatie voor samenwerking.

Toetsing door activiteitencoördinator

De activiteitencoördinator maakt een inschatting van

1. Personele capaciteit van het PC-team;
  2. Hoeveelheid Parkinson Cafés in de regio;
  3. Potentieel aan bezoekers;
  4. Eventuele overlap met naburige cafés;
  5. Financiële haalbaarheid;
  6. Geschiktheid locatie en tijd/dag.

Opening van het Parkinson Café

Deze feestelijke gebeurtenis kunt u opluisteren met een speciaal programma, gastspreker, burgemeester, wethouder of een activiteit voor een breder publiek. U kunt hiervoor ideeën opdoen in het communitykanaal voor Parkinson Cafés op de website van de vereniging.

Afvaardiging vereniging

De directeur en/of een bestuurslid van de Parkinson Vereniging brengt bij de opening de Parkinson Café medewerkers zijn/haar felicitaties over, houdt voor de bezoekers van het café een korte presentatie over de Parkinson Vereniging en het belang van het lidmaatschap.

Verenigingsstand

Bezoekers krijgen de gelegenheid brochures en boeken in te zien of aan te schaffen. Betaling kan bij de verenigingsstand per PIN-automaat. Bij de verenigingsstand kan op dat moment ook de hoeveelheid informatiemateriaal worden opgevraagd die door het Parkinson Café noodzakelijk wordt geacht om op voorraad te hebben voor de leestafel.

Informatiepakket

In het informatiepakket zit van iedere brochure en leaflet van de Parkinson Vereniging één exemplaar. In de literatuurlijst treft u een overzicht van de brochures en leaflets uit het informatiepakket aan, aangevuld met aanbevolen literatuur voor op de leestafel.

Download de literatuurlijst

Op de leestafel

Het is de bedoeling dat dit informatiepakket bij iedere bijeenkomst van het Parkinson Café wordt neergelegd op een leestafel, zodat de bezoekers hier informatie kunnen meenemen of kunnen inkijken of lenen (wanneer er een uitleenservice is).

Inleveren bij sluiting

Het verstrekte informatiepakket en de roll-up banner zijn eigendom van de Parkinson Vereniging. Bij het beëindigen/sluiten van een Parkinson Café moeten deze materialen weer ingeleverd te worden bij het verenigingsbureau.

Naamsbekendheid

Bekendheid geven aan het Parkinson Café kan op verschillende manieren:

• Stel de regionale pers (regionale nieuwsbladen, streekkranten, huis-aan-huisbladen, kabelkrant, regionale radio- of televisiezenders) in een vroeg stadium op de hoogte van uw activiteiten. Vraag bij alle media na wat de deadlines zijn. Nodig bij de opening de regionale pers uit, want als er eenmaal contacten zijn met de media zullen zij bij nieuwe activiteiten de berichten ook eerder oppakken en gratis plaatsen. Lever het persbericht het liefst aan met foto.
  • Hang posters/affiches op in de regio, bijv. bij de huisarts, apotheek, het gezondheids-centrum, wachtruimte van ParkinsonNet therapeuten of de afdeling neurologie in uw ziekenhuis, bibliotheek, verpleeg-en verzorgingshuis, supermarkt, moskee enzovoort.
  • Niet iedereen is direct bij de opening al op de hoogte van het bestaan van het Parkinson Café. De bekendheid van het Parkinson Café zal langzaam groeien door mond-tot-mond reclame. Houd daarom contacten met potentiële verwijzers en zorg dat uw bezoekers tevreden zijn.

Huisstijl

Recent heeft de Parkinson Vereniging een nieuwe huisstijl ontwikkeld. Bij dit proces zijn ook de leden van de vereniging en de vrijwilligers van de Parkinson Vereniging betrokken. De huisstijl geldt ook voor de Parkinson Cafés, die hierin een eigen logo hebben gekregen. U leest meer over de kleuren, logo's en lettertypegebruik in het huisstijlhandboek.

Bekijk hier het huisstijlhandboek

In de persmap van de Parkinson Vereniging staan tips en trucs om u op weg te helpen met het verkrijgen van gratis publiciteit in uw regio.

Bekijk hier de persmap van de Parkinson Vereniging