Zorgverzekering

Vergoeding contributie door de zorgverzekeraar

De Patiëntenfederatie Nederland heeft voor het komend jaar een handig overzicht samengesteld waarin u kunt zien welke zorgverzekeraar de contributie van de Parkinson Vereniging vergoedt.

Bekijk en-of download het overzicht voor 2021

1. Heeft u de juiste zorgverzekering?

Mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme hebben vaak behoefte aan specifieke zorg. Deze zorg wordt niet of niet volledig vergoed vanuit de basisverzekering. Voor deze zorg kan men zich aanvullend verzekeren. Hierbij kan het onder andere gaan om fysiotherapie (gedekt vanaf de 21ste behandeling uit de basisverzekering), logopedie, ergotherapie, psychologische zorg of complementaire behandelingen zoals acupunctuur.

Toon volledig bericht

Vanaf 1 januari 2021 vindt er een uitbereiding van de zorgverzekering plaats. Er zitten extra vergoedingen in het basispakket zoals herstelzorg na een ernstige coronabesmetting. Daarnaast gaat het aantal fysiotherapiebehandelingen bij COPD omhoog en wordt het vervoer van en naar dagbehandelingen uitgebreid.

Lees hier het volledige bericht

Vergoeding fysiotherapie

Parkinson staat op de lijst van chronische aandoeningen die uit de basisverzekering worden vergoed. Daarom hoeft u in het geval van parkinson geen aanvullende verzekering af te sluiten voor fysiotherapie. Moet u naar de fysiotherapeut vanwege parkinson? Dan krijgt u dat vanaf de 21ste behandeling fysiotherapie uit de basisverzekering vergoed. Voor de eerste 20 fysiotherapiebehandelingen kunt u een aanvullende verzekering afsluiten.

Het kan wel zijn dat de verzekeraar de aanvullende voorwaarde stelt dat de fysiotherapeut moet zijn aangesloten bij ParkinsonNet. Uw fysiotherapeut dient dus aangesloten te zijn bij ParkinsonNet.

Eigen risico bij uitgestelde ziekenhuiszorg

De NZa heeft sinds enkele jaren een informatiekaart die schematisch uitleg geeft over verreking van eigen risico bij uitgestelde ziekenhuiszorg.

Bekijk hier dit overzicht