Jong en parkinson

Wie voor zijn vijftigste verjaardag de diagnose ziekte van Parkinson krijgt, ervaart dit vaak heel anders dan mensen die iets meer op leeftijd zijn. Jonge mensen met parkinson worden ook wel 'Yopper' genoemd. De definitie voor Yoppers (Young Onset Parkinson) ligt internationaal vast. Dit zijn mensen die voor hun vijftigste levensjaar de diagnose ziekte van Parkinson hebben gekregen.

Andere vragen en behoeften

Wanneer u op jonge leeftijd de diagnose parkinson krijgt, loopt u vaak tegen andere dingen aan dan mensen die de ziekte op een meer gevorderde leeftijd hebben. U bent bijvoorbeeld nog aan het werk en u heeft nog thuiswonende kinderen. De Parkinson Vereniging heeft daarom speciaal voor yoppers eigen bijeenkomsten en workshops. Er worden voor jongere mensen met parkinson ook Yopper Grand Cafés gehouden waar u anderen kunt ontmoeten en ervaringen kun uitwisselen. Speciaal voor leden heeft de Parkinson Vereniging tevens een online community voor yoppers

Ga naar de online community

Agenda yoppersactiviteiten

Yopperkids

Misschien heeft je vader of moeder de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme, of iemand anders die je kent. Wil je hier meer over weten, dan ben je bij ons op de goede plek! Wil je meer weten over parkinson? Of wil je misschien je spreekbeurt hierover houden? Lees dan meer op onze yopperkidspagina.

Ga naar de yopperkidspagina