Berichten over Onderzoek: parkinsonismen

1. Hoe kunnen we eenzaamheid onder mantelzorgers verkleinen?

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen starten binnenkort met een vijfjarig onderzoeksproject wat meer inzicht moet geven in hoe eenzaamheid onder mensen die intensieve mantelzorg geven eruitziet. Ook wordt onderzocht wat er gedaan kan worden om de situatie van deze mensen te verbeteren. Het project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit de Nationale Wetenschapsagenda.

2. GEZOCHT: deelnemers vragenlijststudie over speekselproblemen

Zou u willen bijdragen aan het verkrijgen van een beter inzicht in de speekselproblematiek bij de ziekte van Parkinson en parkinsonismen? Lees dan vooral verder! Mijn naam is Beau van Dijk en ik ben derdejaars masterstudent tandheelkunde aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA).

3. Gezocht: deelnemers met MSA of parkinson voor Heads-Up studie

Heads Up: Schuin slapen met een verhoogd hoofdeinde om bloeddrukproblemen te verlichten.

In dit project onderzoeken wetenschappers van het Radboudumc en het Leiden Universitair Medisch Centrum of met het hoofd schuin omhoog slapen bloeddrukproblemen bij mensen met MSA en parkinson kan verminderen.

4. Gezocht: Deelnemers met dementie met Lewy bodies voor RewinD-LB studie

Bij Brain Research Center loopt momenteel de RewinD-LB (EIP21-NFD-504) fase IIB studie. Dit onderzoek richt zich op patiënten met dementie met Lewy Bodies. Brain Research Center zoekt hiervoor deelnemers.

5. Behoeftenonderzoek Hersenstichting: vul de vragenlijst in

De Hersenstichting wil de kwaliteit van leven van mensen met een hersenaandoening verbeteren. Daarom doet de Vrije Universiteit Amsterdam dit onderzoek. We willen meer inzicht krijgen in de ervaringen en behoeften van mensen met een hersenaandoening, hun naasten en hun zorgverleners. Iedereen moet immers zoveel mogelijk uit het leven kunnen halen, ook als je een hersenaandoening hebt.

6. Gezocht: mensen met een parkinsonisme voor groepsgesprek van Hersenstichting

Heeft u of uw naaste een parkinsonisme? En wilt u meedenken over waar de Hersenstichting zich komende jaren voor moet inzetten?

Toon volledig bericht

7. Diagnose op basis van een bloedtest?

Het is nog steeds een uitdaging om een juiste diagnose te stellen bij mensen die voor het eerst parkinson-achtige klachten hebben. Dit komt omdat het lastig is om de ziekte van Parkinson te onderscheiden van andere ziektes met vergelijkbare klachten.

Toon volledig bericht

8. Literatuurstudie over de toepassing van Diepe Hersenstimulatie voor Progressieve supranucleaire verlamming.

Progressieve supranucleaire verlamming (PSP) is een zeldzame progressieve aandoening, die hersencellen aantast die zorgen voor balans, lopen, bewegen van de ogen, spraak, slikken en denken. PSP is de meest voorkomende vorm van atypisch parkinsonisme, maar is nog steeds een zeldzame hersenziekte. Vijf tot 6 per 100.000 mensen hebben PSP. Ter vergelijking komt de ziekte van Parkinson meer dan 10 keer zo vaak voor.

9. Parkinson Op Maat Event 2022

Speciaal voor onze deelnemers en geïnteresseerden in deelname aan één van onze studies organiseren wij voor de vierde keer op rij het succesvolle Parkinson Op Maat Event!