Berichten over onderzoek: PV betaalt mee

1. ParkSpectief: de beleving van de ziekte van Parkinson vanuit het perspectief van bezoekers van een online lotgenotenforum

ParkSpectief is een kwalitatieve studie naar de beleving van de ziekte van Parkinson vanuit het perspectief van de mens met parkinson. Dit onderzoek is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Parkinson Vereniging.

2. Inhaleerbare levodopa brengt de parkinsonpatiënt in beweging

Op vrijdag 28 februari 2020 is de promotie van Marianne Luinstra. Zij heeft onderzoek gedaan naar inhaleerbare levodopa. Dit onderzoek is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Parkinson Vereniging.

Toon volledig bericht

3. Onderzoek mede mogelijk gemaakt door de Parkinson Vereniging – een jaaroverzicht

Bent u benieuwd welke onderzoeksactiviteiten de Parkinson Vereniging allemaal mogelijk maakt? In dit jaaroverzicht hebben we voor u op een rij gezet welke subsidies de Parkinson Vereniging allemaal heeft toegekend in 2019.

4. Hoog Intensieve Interval Training bij mensen met de Ziekte van Parkinson

De Parkinson Vereniging maakt een nieuw onderzoek mogelijk: Hoog Intensieve Interval Training bij mensen met de Ziekte van Parkinson

Toon volledig bericht

5. Betere herkenning van patiënten die in aanmerking komen voor een advanced therapy

Deze studie om neurologen te helpen bepalen of iemand met parkinson in aanmerking komt voor een geavanceerde therapie kon (mede) dankzij steun van de Parkinson Vereniging worden uitgevoerd.

Toon volledig bericht

6. Samenvatting MRI-onderzoek van de hersenen bij patiënten met de ziekte van Parkinson

Laura de Schipper verdedigt op 18 februari 2020 haar proefschrift. De Parkinson Vereniging heeft subsidie verstrekt om het drukken van dit proefschrift mogelijk te maken.

7. Transplantatie van darmbacteriën bij mensen met parkinson

De FMT-studie naar de uitvoerbaarheid en veiligheid van transplantatie van microbioom in de darmen van mensen met de ziekte van Parkinson kan (mede) dankzij steun van de Parkinson Vereniging worden uitgevoerd.

Toon volledig bericht

8. Verslag congresbezoek ‘International Congress of Parkinson’s Disease and Movement Disorders’, Nice 2019

Afgelopen september vond in Nice het ‘International Congress of Parkinson’s Disease and Movement Disorders’ plaats. Dit is een congres dat ieder jaar plaatsvindt en dat, zoals de naam al zegt, voornamelijk gaat over de ziekte van Parkinson en andere bewegingsstoornissen. Het is een groot internationaal congres waar ruim 6000 bezoekers (zowel onderzoekers als medische professionals) uit meer dan 100 verschillende landen dit jaar aanwezig waren. Dankzij de subsidie van de Parkinson Vereniging was ik er hier ook ééntje van.

9. Ziekte van Parkinson en levensverwachting

Het is niet duidelijk of het hebben van de ziekte van Parkinson de levensverwachting verkort. Om dit te onderzoeken hebben we van de mensen die meededen aan het CARPA onderzoek in een landelijke database opgezocht wanneer ze zijn overleden. CARPA staat voor Comorbidity and Aging in Rehabilitation Patients; the influence on Activities.

10. Freezing of gait: Een stap in de juiste richting

De afgelopen 6 maanden heb ik mij als masterstudent neuropsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam beziggehouden met freezing of gait, letterlijk vertaald ‘het bevriezen tijdens het lopen’. Freezing of gait is een veelvoorkomend en uiterst beperkend symptoom van de ziekte van Parkinson en wordt ook wel beschreven als ‘het gevoel dat de voeten aan de grond vastgeplakt zitten’, voor enkele seconden of zelfs minuten. De mechanismen onderliggend aan dit verschijnsel zijn, ondanks een groot aantal studies, nog steeds niet duidelijk en interventies lijken niet voor elke patiënt te werken.