Berichten over werk

1. Vacature werkgroep parkinson en werk

De Werkgroep Parkinson en Werk is een actieve werkgroep binnen de Parkinson-Vereniging die hard aan de weg timmert om onze dienstverlening aan leden en zorgverleners op het gebied van werk en inkomen steeds verder te verbeteren. Zo is er een uitgebreid informatiedossier op de website van de Parkinson-Vereniging,  een helpdesk voor individuele vragen en workshops in de vorm van groepsbijeenkomsten.

2. 1: Werken en de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme

Werk vormt vaak ongemerkt de basis van uw leven. Het biedt niet alleen maar inkomen, maar ook structuur, voldoening, zinbeleving en niet te vergeten, sociale contacten. Parkinson heeft invloed op het werk, maar het is zaak om niet vroegtijdig uit het werk te verdwijnen.

Toon volledig bericht

3. 2. Diagnose parkinson(isme), en nu?

“U heeft parkinson”. Deze mededeling kwam wellicht als een donderslag bij heldere hemel. Misschien was het ook een opluchting eindelijk te weten wat er aan de hand is. Maar vervolgens is en blijft het slecht nieuws. Het is niet vreemd dat u dit moet verwerken. Vaak is het ook slecht nieuws voor de mensen in uw omgeving. Ook zij hebben wat te verwerken. Omdat de ziekte stapje voor stapje zijn tol eist, blijft het ook een proces van steeds weer verwerken, accepteren en zoeken naar mogelijkheden.

4. 3. Blijven werken door aanpassingen

Parkinson eist beetje bij beetje z’n tol. Waarschijnlijk wilt u toch zo lang mogelijk een actieve rol blijven spelen op de arbeidsmarkt. Hiervoor zijn aanpassingen nodig. In dit hoofdstuk worden allereerst een aantal klachten besproken, waardoor aanpassingen nodig kunnen zijn. Daarna gaan we dieper in op welke aanpassingen er mogelijk zijn. En tot slot leest u hoe u deze aanpassingen kunt realiseren. Zowel wanneer u in loondienst bent, als wanneer u zelfstandig ondernemer bent.

5. 4. Wettelijke financiële regelingen

Ondanks aanpassingen zal het waarschijnlijk uiteindelijk niet meer mogelijk zijn om volledig aan het werk blijven.

6. 5. Afgekeurd en nu?

Parkinson is een progressieve ziekte. De snelheid waarin de klachten zich ontwikkelen, zijn voor iedereen verschillend en dus onvoorspelbaar. Maar vroeg of laat bereikt u, als u nog niet met pensioen bent, het punt dat werken niet meer lukt. Ook niet met aanpassingen, voorzieningen, et cetera.

7. 6. Ontslag

Tijdens de eerste twee ziektejaren geldt een opzegverbod voor de werkgever. Dit betekent dat u in de eerste twee jaar van uw ziekte niet ontslagen mag worden. Dit geldt niet in het geval dat u een contract voor bepaalde tijd heeft dat afloopt tijdens ziekte.