Gesprekshulpen

Een gesprekshulp bevat informatie en voorbeeldvragen waarmee mensen met parkinson en hun naasten het gesprek met elkaar en hun zorgverleners kunnen aangaan. Een gesprekshulp helpt om goed voorbereid het gesprek aan te gaan en te voorkomen dat er vragen onbeantwoord blijven.

1. Consultkaart Beginnende ziekte van Parkinson

Heeft u de ziekte van Parkinson? En gaat u voor het eerst met uw arts overleggen over medicijnen die u kunt gebruiken? Dan kan de consultkaart beginnende ziekte van Parkinson u helpen. De Parkinson Vereniging heeft deze samen met de Nederlandse Vereniging voor Neurologie ontwikkeld.

2. Parkinson Monitor

De Parkinson Monitor is in samenwerking met UCB Pharma B.V. ontwikkeld om (problemen bij) het dagelijks functioneren in kaart te brengen. U kunt binnen acht categorieën aangeven waar u last van heeft en hoeveel last u hiervan heeft. Het doel van de Monitor is om een algemeen beeld te schetsen van welke klachten u het meest last heeft en waar dus het accent van de behandeling moet liggen. De Monitor is niet bedoeld om (de ernst van) alle klachten in kaart te brengen.

3. Lancering gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme

De Parkinson Vereniging lanceert vandaag de Gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme. Aan de gesprekshulp is het afgelopen jaar hard gewerkt door gemandateerde werkgroepleden van het RadboudUMC, LUMC, VUmc, Meander Medisch Centrum, ParkinsonNet en Parkinson Vereniging.

4. Gesprekshulp voor de late fase van de ziekte van Parkinson

Praten over de late fase van de ziekte van Parkinson of het levenseinde is niet makkelijk. Zowel mensen met parkinson, hun naasten als zorgverleners vinden het vaak een moeilijk onderwerp. Maar het is wel heel belangrijk, om daarmee de juiste zorg te bieden en krijgen die past bij de wensen en behoeften.

Toon volledig bericht

Workshop 'Zullen we over de toekomst praten?'

Voorbeeldgesprek voor herhaalrecept

Voorbeeldgesprek bespreken stijfheid