Meer weten over de financiële administratie

Op deze pagina leest u alles over de financiële administratie die er komt kijken bij het Parkinson Café. Als er vragen zijn over de financiële verantwoording dan kan contact worden opgenomen met de financieel medewerker van het verenigingsbureau.

Begroting / Aanvraagformulier subsidie

De begroting is een overzicht waarin wordt aangegeven hoeveel en welke activiteiten/ bijeenkomsten het Parkinson Café in het komende jaar wil gaan organiseren en welke kosten daarmee gemoeid zijn. Als het programma nog niet voor het gehele jaar bekend is, kan een schatting worden gemaakt van de activiteiten en kosten om een begroting te kunnen opstellen.
Het aanvraagformulier voor subsidie kan ook gedurende het jaar ingediend worden.

Download begrotingsformulier

Activiteitenverslag

Aan het einde van het jaar wordt in de vorm van een kort inhoudelijk activiteitenverslag aangegeven wat er in het afgelopen jaar is uitgevoerd.

Download activiteitenverslag

Alle subsidiemogelijkheden voor de Cafés staan hieronder in schema:

Subsidie Bedrag Frequentie
Opstartsubsidie € 250 Eenmalig bij het opstarten van het café in plaats van de reguliere subsidie van € 75 (zie hieronder)
Subsidie bijeenkomsten € 75 (organisatie incl. eventuele reiskosten) Per gehouden bijeenkomst in het Café, met een maximum van 12 en een minimum van 4 bijeenkomsten per jaar
Subsidie feestelijke bijeenkomst € 150 Eenmaal per jaar (in plaats van de reguliere subsidie).  Voor een speciale, feestelijke bijeenkomst

Samen organiseren

Er kan voor worden gekozen om één bijeenkomst te organiseren met verschillende Parkinson Cafés. De cafés die gezamenlijk deze bijeenkomst organiseren, kunnen hiervoor de reguliere subsidie van € 75,00 per bijeenkomst aanvragen. Dit geldt dan als een van de maximaal 12 bijeenkomsten in het jaar.

Niet-bestede deel

Het niet-bestede deel van de aangevraagde subsidie bij de Parkinson Vereniging vloeit terug naar de algemene middelen van de vereniging. Het niet-bestede bedrag vervalt derhalve en wordt niet toegevoegd aan het saldo van het café ter besteding in een volgend jaar.

Een voorbeeld

Bijvoorbeeld: u heeft een subsidieaanvraag bij de Parkinson Vereniging voor 10 bijeenkomsten in 2023, dan wordt er op 1 januari 2023 een bedrag van € 750,00 (10*€ 75,00 subsidie per bijeenkomst) toegevoegd aan uw saldo. Indien op 31-12-2023 blijkt dat uw Café in 2023 minder dan € 750,00 heeft besteed, dan zal het verschilbedrag niet als saldo blijven staan, maar terugvloeien naar de algemene middelen van de Parkinson Vereniging.

Lokale fondsenwerving

Het staat PC-teams vrij om lokaal fondsen te werven bij derden onder de naam van de Parkinson Vereniging. Na ontvangst van eventuele giften verzendt de penningmeester van het Parkinson Café bedankbrieven voor de gift aan de donateur. Hierom is het belangrijk dat donateurs/sponsoren duidelijk de naam van het café vermelden in de omschrijving bij de overboeking!

Tips voor aanvragen subsidie bij derden

Simpled Card

De penningmeesters van de Parkinson Cafés kunnen (kleine) uitgaven doen met behulp van een betaalkaart van Simpled Card. Een vrijwilliger hoeft bij een betaling dan niet zelf geld voor te schieten of vanaf een privérekening te betalen.

Meer weten over de Simpled card

Financiële overzichten en kasgelden

Eenmaal per maand ontvangt de penningmeester een overzicht in Excel, waarin het saldo van het Parkinson Café en de mutaties te zien zijn. Aanbevolen wordt om zo min mogelijk contant geld aan te houden, maar het te storten op de bankrekening. In geval van veel(vuldig) kasgeld wordt aangeraden een kasboek bij te houden.

Giften

Op het moment dat er een gift wordt ontvangen voor een café, wordt de penningmeester van het betreffende café hiervan op de hoogte gesteld door de financieel medewerker van het verenigingsbureau.

Bedankbrieven

Bedankbrieven versturen voor giften is belangrijk om zo zorgvuldig om te gaan met de relatie met de donateurs/sponsoren. U kunt een bedankbrief downloaden.

Download de bedankbrief

Financiële overzichten en kasgelden

Het financieel overzichten in Excel is beschikbaar in de week na afloop van de maand. Kasgelden die bijvoorbeeld ontvangen zijn tijdens bijeenkomsten kunnen gestort worden op het rekeningnummer onder vermelding van ‘kasstorting + naam Parkinson Café’.

Kasboek

Een voorbeeld voor een kasboek kunt u downloaden. Met klem wordt aanbevolen om een dergelijk kasboek bij te houden en (vanwege eisen van de accountant) minimaal tweemaal per jaar een kascontrole te laten uitvoeren door twee personen van het  PC-team, de uitkomst hiervan te registreren en te delen met het verenigingsbureau.

Download het voorbeeldkasboek

Overzicht van de financiële situatie

Dit is een opsomming van het saldo van het café en de aanwezige kasgelden. Ook worden alle (vaste) activa (de bezittingen zoals bijvoorbeeld een laptop, beamer, geluidsapparatuur) van het Parkinson Café in kaart gebracht.

Betalen met QR-code

Penningmeesters van een Parkinson Café kunnen een QR-code aanvragen bij Martina@parkinson-vereniging.nl. Het voordeel van deze code is dat het Café tegemoet komt aan de bezoekers die geen contact geld bij zich hebben én er minder contant geld in omloop is binnen het Parkinson Café.

Zo werkt het: Bezoekers scannen met hun mobiele telefoon de QR-code, voeren het gewenste bedrag in, kiezen hun bank (b.v. ABN AMRO) en drukken op betalen. Tenslotte accorderen bezoekers de transactie in de eigen bankaccount.

Op het financiële overzicht aan het eind van de maand staat het bijgeschreven totaal bedrag van contante betalingen (via QR-code) van die maand. Het is niet mogelijk een eigen omschrijving te kiezen

Op het bankafschrift staat bij de betaling Parkinson Vereniging by Buckaroo en als omschrijving staat het Parkinson Café vermeld.