Verslag Maandag 7 februari 2022

Parkinson Café Lelystad

Maandag 7 februari 2022

Albert opende dit café met een paar mededelingen:

Iedereen weer opnieuw welkom in ons café. We hopen van harte  dat we nu verder open kunnen blijven.

Bij ons is te gast vandaag Evert Aldewereld. Hij is wandelinstructeur. Hij gaat met ons aan de slag. Wel binnen en rondom de eigen stoel. Dit i.v.m. de corona maatregelen.

-  Albert attendeert ons op het onderzoek wat u op de website en in  de app groep kunt vinden. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de Maastricht university. Het is een vragenlijst getiteld: wat is jouw      motivatie om te sporten? Met deze vragenlijst willen ze sporten voor mensen met Parkinson in kaart brengen. We weten al langer dat sporten een positieve invloed heeft op motorische symptomen.          Met deze vragenlijst wordt er gekeken naar de (positieve) invloed  op kwaliteit van leven. Met uw antwoorden weten ze beter wat motiveert, waar interesses liggen en wat belemmert. Op deze           wijze krijgen ze meer inzicht in uw sportinteresses.

-  Eind vorig jaar werd de werkgroep verrast dor een prachtige zelfgemaakte tas vol met leuke en lekkere verrassingen. De tas kwam van de bezoekers van het café, als dank voor al onze werkzaamheden. Wij waren erg verrast en willen jullie hier hartelijk voor bedanken.

-  In Nieuwegein wordt een biljartevenement georganiseerd. Informatie hierover kunt u vinden op de leestafel.

-  Albert geeft het stokje over aan Evert.

Evert stelt zichzelf voor en vertelt dat we gaan oefenen met elkaar.

Bewegen is heel belangrijk. Zeker ook als je de ziekte van Parkinson of Parkinsonisme hebt. Wat wel belangrijk is, is dat je iets moet kiezen wat je leuk vindt om te doen, anders is de kans op opgeven erg groot. In kleine stapjes kun je je conditie verbeteren en kun je vitaler worden.

Bewegen betekent niet dat je aan topsport moet gaan doen. Ook tuinieren, stofzuigen, boodschappen doen, de hond uitlaten, fietsen, zwemmen, wandelen, stoeldansen zijn allemaal goede dingen om te doen.

Elke dag een half uur bewegen is belangrijk. Dat mag een half uur achter elkaar zijn, maar ook 2x15 minuten, of 3x10 minuten.

Zorg ervoor dat je na ieder half uur zitten, even opstaat en wat beweegt.

Zorg er ook voor dat je gezond eet en houd je hersenen aan het werk.

Dat zorgt er allemaal voor dat je vitaal en soepel blijft.

Toen was het tijd om echt in beweging te komen. Rondom onze eigen stoel deden we oefeningen met elkaar. Dat viel erg in de smaak. Evert liet ons verschillende oefeningen doen, waarbij ook de hersenen niet werden vergeten.

Na de pauze deed Evert nog een aantal oefeningen met ons. Het was leuk om met elkaar zo bezig te zijn.

Kortom een leuke actieve middag die voor herhaling vatbaar was.

Albert bedankte Evert met een bon en er werden folders en papieren uitgedeeld waar de oefeningen op stonden. Handig voor thuis.

Nadat er nog even werd nagepraat ging iedereen weer voldaan naar huis.

Het was een interessante middag. We waren met ongeveer 30 mensen, waaronder weer een aantal nieuwe gezichten.

Welkom allemaal.

Wij danken u voor uw aanwezigheid

Namens de werkgroep

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad