Verslag van maandagmiddag 5 sept.

Verslag  Parkinson Café Lelystad 5 september 2022

Onderwerp: Valpreventie

Tonia, een trouwe bezoekster van het Parkinson café, bedankt voor de steun die ze gehad heeft bij het afscheid van haar man Lucas die een  maand geleden overleed. Ze nam afscheid van iedereen. Sonja van Koningsbruggen wenste haar veel sterkte de komende tijd en nodigde haar uit weer op bezoek te komen als ze daar aan toe was.

Het doet ons deugd te zien dat er wat nieuwe mensen aanwezig waren. Iedereen is altijd van harte welkom. Totaal 23 aanwezigen plus vijf medewerkers (inclusief Ingrid).

Ingrid Groenesteijn stelt zich voor aan iedereen en aan de hand van een diapresentatie geeft zij informatie over valpreventie.

Achtereenvolgens geeft ze informatie over valincidenten bij zelfstandige ouderen door balansverstoring, hoe voorkom je vallen en hoe blijf je op de been. Aan het einde van de presentatie geeft ze informatie over de cursus In Balans.

De volgende vragen en onderwerpen komen aan bod:

Wie is wel eens gevallen? Wat zijn de gevolgen? Waardoor vallen we? Er zijn balansverstoringen door omgevingsfactoren en door persoonsfactoren. Hoe blijf je goed op de been? Laat je medicijnen controleren. Eet lekker en voedzaam. Controleer je ogen. Draag goed passende schoenen. Maak het huis veilig. Train evenwicht en spierkracht.

Beweegprogramma’s: In Balans/ Vallen Verleden Tijd/ Otago/ Zicht op evenwicht

Ingrid legt uit voor wie de cursus In Balans bestemd is: voor degenen die willen werken aan evenwicht en stabiliteit en/of ervaring hebben met vallen of bang zijn om te vallen.

Op YouTube is hierover een filmpje te zien onder Valpreventie ouderen. De link is: https://www.youtube.com/watch?v=WJpZg5R0YYA

Ingrid roept tenslotte iedereen op te werken aan een goede balans en nodigt uit om in de toekomst deel te gaan nemen aan de cursus en dan met name de partner. Informatie is te vinden in de brochure:  ‘Zo blijft u overeind en voorkomt u een val’.

De link is: https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/folder/folder-zo-blijft-u-overeind-en-voorkomt-u-een-val

Informatie over de cursus In balans, die hopelijk in de toekomst wordt aangeboden: https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/folder/flyer-balans

Tot besluit dankt Ingrid iedereen voor de aandacht. Sonja overhandigt haar als bedankje een ‘klein’ plantje.

Na afloop stelde zich nog Jolanda Noomen als mantelzorg makelaar  aan het publiek voor en vertelde wat over haar werkzaamheden. Zie ook de website www.samenzorgdragen.nl   of via de email:  jolanda@samenzorgdragen.nl

We kijken terug op een zeer gezellige middag met heel veel informatie.

Een hele leuke foto impressie ook hier te zien via deze link:

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad

Logo Parkinson_CAFE_300