Verslag Parkinson café Lelystad maandag 1 augustus 2022

Vandaag een presentatie van Geo Arnold over de Groene Wensboot

Aanvang 13.45 uur Sluiting presentatie 14.45 uur.

Opkomst  15  tot 20 mensen

Albert deelt mede dat een regelmatige bezoeker van het café overleden was.

Hij verwelkomt Geo als gast spreker

Geo vertelt over een prijsvraag waarbij in De Weerribben een wensboot een rondvaart gemaakt kan worden waar allerlei voorzieningen zijn voor mensen met een lichamelijke beperking. Van alles kan.

De boot ligt bij het bezoekerscentrum van Ossenzijl, waar ook een restaurant is.

De Wieden valt onder Natuurmonumenten en de Weerribben valt onder Staatsbosbeheer. Geo legt uit hoe de naam de Weerribben ontstond. 3,5 duizend hectare. De Wieden 3,6 duizend hectare.

Je kunt naar Blokzijl rijden en van daaruit dagtochtjes maken. Er is bos en weiland. Het wordt door Staatsbosbeheer onderhouden. Er zitten ook otters, purperreigers en ooievaars. Heel afwisselend. In het gebied waar de fluisterboot vaart mogen geen motorboten komen.

Maximaal 10 mensen, wel moet er een persoon bij zijn met een beperking (rollator en/of rolstoel) anders is de Wensboot concurrent van de rondvaartboot. Ook de scootmobiel kan aan boord. Je bent een hele dag onderweg (van ongeveer 10 tot 17.00 uur). Onderweg kun je de reis onderbreken. Soep kan er gegeten worden of andere versnaperingen.

Het kost €175,00 euro voor 10 personen. (met twee vrijwillige schippers). Er is een website.

De Ppepgroep van enige jaren geleden (mensen die een Ppep4alltraining hadden meegemaakt), zo vertelde Marja, was ook een keer op stap geweest met de Wensboot. Echt een aanrader!

De schippers zijn niet verantwoordelijk voor de medische situatie van de passagiers (die moeten zelf medische hulp meenemen).

Je zit droog als het regent. Erg flexibel. Als het erg waait dan kan het zijn dat een tocht niet doorgaat, maar dat komt zelden voor.

Geo laat een filmpje zien over hoe het toegaat op de Wensboot. Maar helaas kwam er in eerste instantie geen beeld. Met een andere laptop was het probleem opgelost en zagen we een uitgebreid beeld van de mogelijkheden .  Er is ook een website. Er werden na afloop folders uitgedeeld.

Er werden nog wat vragen gesteld over de Marker Wadden en nog wat verteld over de stichting Open je hart.

Albert Lieverse sloot de bijeenkomst en bedankte de spreker. Het was weer een geslaagde middag.

Hier  ook nog een fotofilmpje van de presentatie

01-08-2022.  http://parkinsoncafelelystad.nl/Groene%20wensboot%20presentatie..mp4

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad

Logo Parkinson_CAFE_300