Parkinson Café Lelystad Bijeenkomst maandag 4 juli 2022

Parkinson café Lelystad

Bijeenkomst maandag 4 juli 2022

13.20 Inloop. Het wordt gezellig druk.  Ik zit achteraan in de zaal mijn eerste verslag op te tikken.

De aanvang van de spreker van het Respijthuis is 14.00 uur (zoals gepland) Albert Kok (oud-voorzitter)

Ingrid Groenestijn vertelt vooraf samen met Charlotte  over de Pepp4all- training. Mensen kunnen zich opgeven bij Charlotte. Als opfriscursus ook mogelijk! Of alleenstaande patiënt of alleen de mantelzorger mag zich ook opgeven! Zie ook elders op deze website.

Het Respijthuis

Jaren geleden initiatief gestart. Om mantelzorgers vakantie te bezorgen. Vakantieachtige omgeving. Dus niet in de buurt van een verpleeghuis. Dus op een camping. Unit. Woonkamer en vier units.

Wat is het systeem?

Gasten nemen hun zorg mee. Er zijn praktisch alleen vrijwilliger bij betrokken als gastheer/gastvrouw. Ook Albert werkt zelf mee. Pech tijdens corona. Daardoor weinig gasten.

Nu nog te weinig gasten en ook te weinig vrijwilligers. Er worden foto’s van de inrichting getoond. Albert is trots op interieur en inrichting. Elke kamer heeft eigen toilet en douche. En terras. Nieuwe zonneschermen gekregen.

Rita Borgijink †  was één van de eerste oprichters.

Alpaca’s in de buurt.

Er zijn coördinatoren, Van stichting Welzijn erkenning gekregen.

Ook dochter van Albert soms gastvrouw.

Wacht niet te lang met je aanmelden, betoogt Albert. Plezier houden is belangrijk. Gun jezelf een vakantie (en je mantelzorger). Als er te weinig gasten zijn kan het zijn dat de gemeente de subsidie intrekt. Er komen gasten van heinde en verre (Almere, Zeewolde, etc.). Kosten: eigen bijdrage. Als je het niet kunt betalen schiet de gemeente te hulp.

Reacties en vragen vanuit de zaal:

Ingrid: Voor de intake ook thuisbezoek mogelijk om mensen over te halen? Volgens Albert kan dat.

Sonja spreekt over positieve ervaringen met het respijthuis.

Harry: introductiedagen organiseren.

George: Naam meer toelichten?

Andere respijthuizen in den lande beter bezocht? Vergelijking met Alkmaar (nu aangesloten bij grote zorgverzekeraar).

Marja: Hoe los je het probleem op van te weinig vrijwilligers? Albert: Bij grotere bezetting makkelijker om een vast rooster te maken.

De zorg  ook ’s nachts? Er zijn slaapwachten.

Uitproberen is mogelijk (middag of ochtend).

Adres: Buitenplaats Stadscamping (bij zwembad De Koploper).

Ook tuinactiviteiten..

Marja: ook samen komen bij introductie mogelijk?

Na ongeveer 50 minuten sluit Albert Kok zijn voorlichting af.

« Ga terug naar Parkinson Café Lelystad

Logo Parkinson_CAFE_300