Onderzoek

De Parkinson Vereniging investeert in onderzoeken en ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de huidige generatie patiënten. De Parkinson Vereniging heeft haar onderzoeksprioriteiten vastgelegd in een onderzoeksagenda.

De Parkinson Vereniging is op verschillende manieren betrokken bij onderzoeksprojecten over parkinson en parkinsonismen. Participatie van patiënten in onderzoek staat bij de Parkinson Vereniging hoog op de agenda.
Rob Hagen - Voorzitter werkgroep patiëntonderzoekers

Wetenschappelijk onderzoek neemt een belangrijke plaats in bij de activiteiten van patiëntenorganisaties. Bij de Parkinson Vereniging is dat niet anders. Van oudsher is men gewend om wetenschappelijk onderzoek top-down te benaderen. Wetenschappers stellen de prioriteiten voor wat zij onderzoeken, weliswaar met het oog op wetenschappelijke vooruitgang, maar zonder zich al te zeer druk te maken over hoe de patiënten daar zelf in staan.

Lees meer over patiëntenparticipatie in onderzoek

Onderzoeksnieuws

De Werkgroep Wetenschapsnieuws verzorgt begrijpelijke vertalingen van onderzoekspublicaties en onderzoeksrapporten. Op die manier blijft u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van onderzoek.

Lees hier onderzoeksnieuws

Subsidie aanvragen

De Parkinson Vereniging subsidieert regelmatig onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten die toepassingsgericht zijn. Hiermee worden projecten bedoeld, waarvan de resultaten na afloop van het project min of meer direct van nut zijn voor de parkinsonpatiënten van nu.

Meer over subsidie aanvragen

Oproepen

Onderzoekers zoeken regelmatig deelenemers voor hun studies. Ook zijn er patiëntonderzoekers betrokken in alle fases van onderzoek. In het overzicht van oproepen kunt u zien welke deelnemers momenteel worden gezocht.

Ga naar de actuele oproepen