Verslag van het Parkinson Café van 20 januari 2024

20240120_151221.jpg

Er was muziek, prosecco (mét en zonder alcohol) en er waren twee innovatieve demonstraties.

De welbekende gitaarband startte de bijeenkomst met drie mooie liedjes.
Vervolgens trapte Cokkie van Santen het café af en heette iedereen van harte welkom en wenste zij iedereen een mooi 2024.
Er waren deze keer twee demonstraties.

Dyan van der Vet demonstreerde de Rollz.
De Rollz is een rollator die in een paar stappen kan worden omgebouwd tot rolstoel!

Zowel rollator als rolstoel waren uiterst stabiel, stevig en toch licht van gewicht.
Uiteraard was er de mogelijkheid om de Rollz uit te proberen, wat door velen ook daadwerkelijk werd gedaan.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Rollz: https://www.rollz.nl/

Na deze presentatie vervolgde de Gitaarband hun optreden met wederom 3 mooie liedjes.

Daarna was het de beurt aan Fransie Schuurman en Simone de Jong van Cue2walk.
De Cue2Walk is een draagbaar cueing apparaat dat speciaal ontworpen is om bevriezing van het lopen te doorbreken. Wanneer je vast komt te staan, ondersteunt dit innovatieve hulpmiddel door middel van een ritmisch signaal (geluid en/of trilling), ook wel bekend als een cue.
Door de aandacht te verplaatsen van een geautomatiseerde beweging (lopen) naar een volledig bewuste beweging (stap zetten op het ritme van de cue) kan een bevriezing of loopverstoring zelfstandig worden doorbroken. Hierdoor ben je in staat om zelfstandig de bevriezing en loopverstoring te doorbreken waardoor je in staat bent de controle terug te krijgen en te behouden.

Uitgelegd werd dat de cueing-technologie op 3 manieren kan worden gebruikt/toegepast in de praktijk:

1. Beenactivatie – Kan geactiveerd worden met een specifieke beweging, zoals een tik met de hak van de voet. Hiermee wordt er hulp geboden in een situatie waarbij er geen/weinig beweging voorafgaat aan een freeze.
  2. 2 Knopactivatie –  Kan handmatig geactiveerd worden op het moment dat een loopverstoring verwacht wordt, bijvoorbeeld tijdens het opstaan en weglopen vanuit een zittend positie.
  3. Automatische activatie -  Herkent een loopverstoring en biedt automatisch ondersteuning op het moment dat dit nodig is, voor zo lang als nodig is.

Ook na afloop van deze demonstratie konden de aanwezigen de Cue2walk uitproberen.
Voor meer informatie en contactgegevens surft u naar de website: https://cue2walk.nl/

Bike voor Parkinson
Koos en Ank Blokland (samen met Lou en Maria) vertelden enthousiast over de Bike voor Parkinson, die plaatsvond op zaterdag 2 september 2023.
Het is een echte traditie geworden op de eerste zaterdag in september. De BikevoorParkinson wordt in 2024 op 7 september i.s.m. Wielerfestival Cauberggeorganiseerd. BikevoorParkinson is hét jaarlijkse unieke fietsevenement waar mensen met parkinson(ismen), naasten, zorgverleners en iedereen die deze mensen een warm hart toedraagt samenkomen. Met als doel om samen een gezellige dag te fietsen in de heuvels van Zuid-Limburg en geld op te halen voor een mooi doel.
Wil je daar bij zijn of meer erover lezen: bikevoorparkinson
De inschrijving start op 1 februari.

Vervolgens was het de beurt aan Cokkie. Zij gaf een overzicht van de activiteiten van het Café over 2023.
Anne Borgman deed in het kort verslag van de financiën.

Afsluitend werd er geproost en speelde de band nog enkele nummers.

Geert en Ineke van Buurt- en wijkvereniging Jasmijn werden van harte bedankt voor
hun goede zorgen en Jim van Eck voor de technische hulp.

De eerstvolgende bijeenkomst is op zaterdag 2 maart.

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Den Haag

Logo Parkinson_CAFE_300