Boksend de zomer in op 30 Juni 2022 in het Spijkenisse Medisch Centrum.

zondag 09 oktober 2022 21:49

Boksen en Parkinson zijn twee woorden die je niet snel samen verwacht. Wat veel mensen niet weten, is dat het één, het omgaan met het ander kan verbeteren. Parkinson boksen bestaat nog niet lang, maar bokstrainer Ron Andriessen zou dat bekender maken. Helaas was Ron verhinderd; Henry van der Dussen, onder andere een bekende via boksschool Gerard de Bok in Rotterdam, heeft hem gelukkig kunnen waarnemen. Zeker als ervaringsdeskundige heeft hij ons en onze bezoekers weer enthousiast gemaakt voor onder andere deze manier van bewegen. Ze starten weer met nieuwe groepen, zodat de training wat meer op maat gedaan kunnen worden.
De training bestaat doorgaans uit een warming-up en oefeningen voor de schouders, coördinatie, lopen, vallen.. Er wordt gedurende 20-30 minuten gebokst op de trainer en bokszakken; ieder op zijn eigen manier. Daarna volgt een coolinf down en wordt afgesloten met een kopje koffie.
Naast het boksen wordt een dansklas gehouden op vrijdagmorgen, wordt er gevoetbald in het Kralingse Bos, wordt er gepingpongd in Alexander-polder. Ook zijn er plannen om te starten met een zangkoor.
Henry let naast het bewegen ook goed op zijn voeding. Voor hem houdt dat in dat hij zuivel en granen fors beperkt. Hij krijgt hierover advies van een diëtiste.

Daarnaast vertelde Dr. Samy Abo Seada, post-doctoraal onderzoeker MR fysica uit het Erasmus MC, ons iets meer over de studie ‘Atypisch Parkinsonisme diagnose met MRI’
Hij liet de bezoekers beelden zien, gaf uitleg en beantwoorde enkele vragen.
Het doel van het onderzoek is het verbeteren van de kwantitatieve MRI voor een verbeterde diagnose van parkinsonismen.
Om deze MRI-techniek te testen zoeken ze nu nog gezonde vrijwilligers boven de 50, met als doel deze techniek later te gebruiken bij patiënten.Het EMC zoekt gezonde mannen en vrouwen boven de 50. Met gezond, bedoelen wij personen zonder neurologische ziektes. Een arts zal bepalen of uw geschikt bent voor deelname.Wat moet u doen:
• U komt naar het Erasmus MC in Rotterdam en u ligt maximaal 45 minuten in de MRI-scanner terwijl de onderzoeker de MRI-scan uitvoert op uw brein.
• MRI gebruikt geen kankerverwekkende straling en is niet schadelijk voor uw gezondheid.
• U hoeft niets anders te doen dan stil te liggen in de scanner.
Het gehele onderzoek bestaat uit:
• Een (telefoon) gesprek om te bepalen of u gezond bent.
• Een MRI scan van maximaal 45 minuten. Op de dag zelf kan het tot 1.5 uur van uw tijd kosten.
• Een telefoon gesprek na maximaal 1 jaar om te kijken of u nog steeds gezond bent.
Vergoeding: €30 voor de MRI.
Het informatieformulier is te verkrijgen bij het Trialbureau Radiologie, kamer NA-2518 in het Erasmus MC of per e-mail: imaging.trialbureau@erasmusmc.nl

« Ga terug naar Parkinson Café Rotterdam

Logo Parkinson_CAFE_300