Donderdag 29 september 2022 Delier? Dementie? Hallucinaties? Wie helpt ons?

zondag 09 oktober 2022 21:51

Donderdag 29 september 2022 was Christine Jacobs onze gastspreker tijdens de bijeenkomst in het Spijkenisse Medisch Centrum.
Christine is daar werkzaam als geriatrieverpleegkundige, heeft daarnaast ook de opleiding voor parkinsonverpleegkundige en mantelzorgverlener gevolgd. In haar werk als geriatrieverpleegkundige komt ze veel mensen tegen die cognitieve problemen ervaren; problemen waar uiteindelijk ook de meeste patiënten na verloop van tijd mee te maken kunnen krijgen.
Christine heeft verteld over haar werk op de polikliniek geriatrie en de samenwerking tussen de geriatrie, neurologie , neuropsychologen en maatschappelijk werkers.
Daarnaast heeft ze uitleg gegeven over verschillen tussen en behandelingen van een delier (acute verwardheid), hallucinaties en dementie. Voor het omgaan met cognitieve problemen attendeerde ze ons op het boek “Ommetjes door het parkinsonbreinbrein”. Ook werden ervaringen van de bezoekers uitgewisseld.
Mocht iemand de diagnose dementie gekregen hebben dan wordt vaak een casemanager toegewezen. Zo niet, dan kunnen mensen voor persoonlijke ondersteuning terecht bij de Stichting Welzijn Ouderen, Stichting MEE of eventueel via een buurtcirkel of via de kerk.
We waren weer erg blij met de komst en deelname van onze bezoekers.

« Ga terug naar Parkinson Café Rotterdam