Jo van Hattum vraagt aandacht voor parkinsonismen

21 september 2018

“Vijf jaar leefde ik met de gedachte dat ik aan de ziekte van Parkinson leed. Totdat ik vorig jaar te horen kreeg dat men een inschattingsfout had gemaakt en dat het om parkinsonisme bleek te gaan”, aldus Jo van Hattum. Ook de begeleiding na een dergelijke mededeling kan wat hem betreft beter. “De arts zei letterlijk: er verandert niets voor u, hoor. Nou, noem dat maar niets!”

Dat er nog zo veel onbekend is over parkinsonisme motiveert hem om zich in te zetten voor de Parkinson (lees: parkinsonisme) Vereniging. In 2016 liep hij al mee met de Vierdaagse Sponsorloop en haalde ruim e 5.800 op voor de vereniging.

Onverminderd gaat hij, samen met zijn vrouw Ans, door met zijn fondsenwervende acties. “Bijna niemand in mijn omgeving wist waar ik het over had toen ik zei dat ik PSP1 bleek te hebben. Dus heb ik een mail rondgestuurd met het adres van de Parkinson Vereniging, zodat iedereen die wilde daar informatie kon vinden.” Naast informatievoorziening heeft de Parkinson Vereniging ook als belangrijke taak om wetenschappelijk onderzoek te initiëren en stimuleren voor de patiënt van nú. Dat laatste vindt Van Hattum erg belangrijk: “Het geld dat ik ophaal met mijn acties is voor onderzoek, omdat dit hard nodig is. Op die manier wil ik mijn steentje bijdragen aan meer bekendheid over parkinsonisme.”