Geavanceerde therapieën

Wanneer er, ondanks de medicijnen, te veel ernstige klachten of bijwerkingen zijn, kunnen zogenoemde ‘geavanceerde behandelingen’ in beeld komen. Dit is een verzamelterm voor:

• Apomorfine
  • Levodopa/Carbidopa Intestinale Gel (LCIG, merknaam Duodopa)
  • Deep Brain Stimulation (DBS ofwel diepe hersenstimulatie).

Apomorfine

Levodopa/carbidopa intestinale gel (LCIG, merknaam Duodopa)

Deep Brain Stimulation

In de bovenstaande animatiefilmpjes worden deze drie geavanceerde behandelingen goed uitgelegd. De Parkinson Vereniging heeft daarnaast ook een uitgebreid brochure over geavanceerde therapieën.

Download de brochure over geavanceerde therapieën

Vraagbaak

De Parkinson Op Maat-studie is een onderzoek naar het ontstaan en verloop van de ziekte van Parkinson. Door een grote groep mensen met parkinson twee jaar lang te volgen, willen de onderzoekers nieuwe kennis opdoen en een basis leggen voor persoonsgerichte behandelingen. Een onderdeel van de Parkinson op Maat-studie, is de zogenaamde vraagbaak. Experts geven hierin antwoord op vragen over verschillende thema's.

Ga naar de vraagbaak over parkinson en DBS

Bijwerkingen van DBS

Eventuele bijwerkingen van een implantaat zoals de DBS-stimulator kunt u melden bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Meld een bijwerking bij het RIVM

Actuele wachttijden DBS

Deep Brain Stimulation is een geavanceerde therapie die in zeven medische centra wordt uitgevoerd. In onderstaand overzicht vindt u verwijzingen naar de wachttijden zoals deze staan gepubliceerd op de websites van deze ziekenhuizen.

Amsterdam Universitair Medisch Centrum (Locatie AMC)

HagaZiekenhuis Den Haag

Maastricht UMC+