GEZOCHT: deelnemers voor de HersenFIT studie

7 juni 2022

Bewegen is gezond, dat weten we, en dat geldt ook voor mensen met de ziekte van Parkinson en MS. Deze hersenaandoeningen hebben elk hun eigen kenmerken, maar er zijn ook overeenkomsten: patiënten ervaren vaak angst- en/of stemmingsklachten.

Samen met veranderingen in het denken, vermoeidheid en slaapproblemen kunnen deze klachten het dagelijks leven ernstig beperken. Medicijnen lossen bovenstaande klachten niet goed op en kunnen voor vervelende bijwerkingen zorgen. Om het brede scala aan symptomen aan te pakken, is daarom aanvulling op bestaande medicamenteuze behandelingen nodig. Het lijkt erop dat mensen met de ziekte van Parkinson en MS minder last hebben van hun klachten wanneer zij regelmatig bewegen.

logo HersenFIT

In de HersenFIT studie vergelijken wij de effectiviteit van diverse vormen van lichamelijke activiteit voor het verminderen van mentale en lichamelijke klachten. Ook onderzoeken wij de invloed van bewegen op het functioneren van de hersenen en bepaalde stofjes (eiwitten) in het bloed. Wij onderzoeken 2 vormen van fietstraining (hoog intensieve interval training en duurtraining) en 1 vorm van beweegadvies (stappendoel).

Het onderzoek start met een zogenaamde baseline fase van 4 weken waarin geen fietstraining of beweegadvies wordt aangeboden. U komt dan enkel voor metingen naar het Amsterdam UMC locatie VUmc. Hierna volgen 8 weken van fietstraining (2 keer per week in het VUmc) of beweegadvies (zelfstandig vanuit huis). Tot slot volgen opnieuw 4 weken zonder fietstraining of beweegadvies, de zogenaamde follow-up fase, waarin u alleen voor metingen naar het VUmc komt. In totaal duurt het onderzoek 16 weken.

Omdat wij hoofdzakelijk onderzoek doen naar het effect van bewegen op angst- en/of stemmingsklachten zijn wij op zoek naar deelnemers die deze klachten ervaren.

Mocht u interesse hebben of meer informatie willen ontvangen, stuur dan een e-mail naar hersenfit@amsterdamumc.nl of bezoek onze website www.hersenfit.amsterdam.

De HersenFIT studie is financieel mogelijk gemaakt door een subsidie van de Hersenstichting.

Labels: