Een tweede stemming over glyfosaat in Europa: we vechten onverminderd door!

2 november 2023

Op 16 november 2023 is de tweede stemming over de hernieuwde toelating van de pesticide glyfosaat in Europa.
De Parkinson Vereniging is heel druk bezig om de druk in Nederland en in andere Europese landen op te voeren om tegen de verlenging van glyfosaat te stemmen, omdat we ons ernstig zorgen maken over de waarschijnlijke relatie tussen glyfosaat en parkinson (lees  onze FAQ’s onderaan de pagina).

Tweede stemming

De eerste stemming vond plaats op 13 oktober. Mede door de onthouding van stemming door Nederland waren er toen onvoldoende Europese landen die voor de verlenging stemden, vandaar een tweede stemming op 16 november. Mede dankzij ons, en alle samenwerkingen die we hebben binnen de parkinsonalliantie en met onder andere Natuur en Milieu, FNV en Foodwatch, PAN-Europe heeft minister Adema van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zich onthouden van stemming. We waren hier al heel blij mee. Dit hadden we niet verwacht omdat de minister eerst van plan was om voor de toelating van glyfosaat te stemmen. Bovendien wil hij geld beschikbaar stellen voor betere meetmethodes en onderzoek naar toxiciteit van cocktails  Maar we zijn er nog niet.

Minister moet kiezen voor gezondheid

We willen dat de minister bij de tweede stemming in november echt tegen de toelating van glyfosaat gaat stemmen. We willen dat hij kiest voor gezondheid en dat Nederland geen glyfosaat meer zal gebruiken in de landbouw! Hier werken we hard aan, niet alleen in Nederland, maar ook op Europees niveau. Want het succes van de stem van mensen met parkinson in Nederland kan volgens ons navolging hebben in andere Europese landen. Samen met Parkinson’s Europe, de Europese vereniging van parkinson verenigingen, zijn we nu bezig met een actieplan zodat mensen met parkinson ook in andere landen weten wat ze moeten doen. Zodat ze gehoord worden door hun politici, met hopelijk als gevolg dat meer landen tegen de toelating van glyfosaat gaan stemmen.

We zijn trots op de reuring die we met elkaar gerealiseerd hebben: wij als bureau, vrijwilligers en leden van de Parkinson Vereniging samen met Bas Bloem en andere partners van de parkinsonalliantie, geholpen door politici en lobbyisten.

Helaas hebben de producenten van glyfosaat als tegenreactie hun lobby vergroot. Bij hen (Bayer) gaat het om zo ontzettend veel geld (omzet 52 miljard in 2022) waarmee zij duurbetaalde, succesvolle lobbyisten mee betalen (circa 24 FTE/jaar). Hoe kunnen wij daar met ons kleine budget tegen op? Dat doen we door met ons hart te vechten, door te laten zien hoe ontzettend belangrijk en onbetaalbaar onze gezondheid is.

En hopelijk durft Adema in de volgende stemming te kiezen voor wat echt van waarde is: onze gezondheid.

Hieronder leest u de vaak gestelde vragen én antwoorden over pesticiden en Parkinson in het Engels.

Lees hier onze FAQ’s over Glyfosaat en Parkinson

Wat kunt uzelf doen? We hebben een recept gemaakt voor als u ergens bent (of bewust naar toegaat) om gehoord te worden, een vraag te stellen die echt binnenkomt!

Lees hier een persoonlijke elevatorpitch in het Nederlands

Deze zakelijke pitch heeft hetzelfde doel: gehoord te worden. Dit is een van de documenten die via Parkinson’s Europe als voorbeeld dienen voor andere landen om ook hun eigen land mee te krijgen voor een verbod op glyfosaat.

Lees hier een zakelijke elevatorpitch in het Engels