Kun je parkinson krijgen van melk?

6 april 2021

Volgens hoogleraar Bas Bloem kan het drinken van veel melk met bestrijdingsmiddelen de kans op het krijgen van de ziekte van parkinson verhogen. Zoals hij al liet zien in zijn college. Krijgt straks iedereen de ziekte van Parkinson?

Kamervragen

Partij voor de dieren.png

Dit verhaal is door allerlei media opgepakt, en lid Vestering (Partij voor de dieren) heeft hier vragen over gesteld aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. De strekking van de vragen is: weet de minister van het verband tussen melk en parkinson en wat doet ze hiermee richting de Europese Commissie? (Bron: Partijvoordedieren.nl)

Meer weten?

Meer weten over het onderwerp? Onze adviesraad verwees ons naar 'The science of Parkinson's' voor een goed leesbare, Engelstalige samenvatting van de literatuur. De strekking is, dat er inderdaad een verhoogde kans op parkinson lijkt te zijn bij het drinken van veel melk (meer dan een halve liter per dag). Het gaat alleen om melk, het eten van andere melkproducten zoals kaas en yoghurt lijkt die kans op deze ziekte niet te vergroten.

Ook goede eigenschappen

Bovenstaande informatie is onvoldoende om een advies te geven aan Nederlandse consumenten over het drinken van melk. Melk heeft immers ook een aantal goede eigenschappen. Het is een van de beste bronnen van calcium voor je lichaam, het bevat veel Vitamine D dat ervoor zorgt dat de calcium wordt opgenomen door je lichaam en het zorgt voor sterkere en gezondere tanden en botten.

We verwachten u binnenkort verder te kunnen informeren over dit onderwerp.

Labels: