Vacature: voorzitter bestuur Parkinson Vereniging

20 maart 2024

De Parkinson Vereniging is een middelgrote patiëntenvereniging voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. De vereniging, die gevestigd is te Bunnik, telt bijna 10.000 leden. Hiervan zetten ruim 600 mensen zich in als vrijwilliger. Ook het bestuur bestaat uit vrijwilligers. De Parkinson Vereniging heeft een professioneel bureau met ruim 8 fte, inclusief een fulltime directeur.

Vanwege het aanstaande vertrek van de voorzitter is de Parkinson Vereniging op zoek naar:

EEN  VOORZITTER MET RUIME BESTUURLIJKE ERVARING

De functie

De voorzitter leidt de vereniging vanuit een visie op hetgeen voor leden van de vereniging belangrijk is. De voorzitter vertegenwoordigt de Parkinson Vereniging intern en extern samen met de directeur.

De voorzitter is medeverantwoordelijk voor een goed bestuur van de vereniging. De gezamenlijke bestuursverantwoordelijkheid wordt onder meer gedragen voor:

• Het realiseren van de ambities en doelstellingen en het bewaken van de positionering van de vereniging zoals beschreven in het meerjarenbeleidsplan.
  • Het stimuleren en bewaken van de transparantie van de vereniging voor leden en externe belanghebbenden met het oog op maatschappelijke verantwoording en draagvlak.

Bekijk hier het meerjarenbeleidsplan

Daarnaast heeft de voorzitter een verantwoordelijkheid voor:

1. Het samen met de directeur vervullen van de boegbeeldfunctie van de vereniging;
  2. Het zorgdragen voor het ontwikkelen, uitzetten en communiceren van de strategie van de vereniging;
  3. Gezamenlijk met de secretaris, een goed functionerende cyclus van vergaderstukken, verslaglegging en follow up t.b.v. de bestuursvergaderingen en de bestuurscorrespondentie;
  4. De voorzitter vertegenwoordigt tevens de vereniging als qualitate qua bestuurslid van Parkinsonalliantie Nederland.

Wie zoeken wij?

Conform de statuten is de voorzitter iemand met affiniteit met de ziekte van Parkinson(isme).

De voorzitter heeft daarnaast de volgende persoonlijke eigenschappen, competenties en ervaring:

1. Heeft overzicht over het terrein van de ziekte van Parkinson.
  2. Beschikt over bestuurlijke ervaring en kwaliteiten, waaronder het hebben van inzicht in verhoudingen, besluitvaardigheid, gezag uitoefenen en het leiden van vergaderingen.
  3. Heeft kennis van en ervaring met strategische beleidsprocessen.
  4. Heeft kennis van en ervaring met verenigingsmanagement waarin leden als vrijwilligers en professionals naast en met elkaar werkzaam zijn.
  5. Heeft kennis van en/of interesse in beleidsontwikkelingen in de gezondheidszorg en samenleving die van invloed zijn op mensen met parkinson(ismen).
  6. Heeft uitstekende representatieve vaardigheden.
  7. Heeft een bindend vermogen.
  8. Beschikt over analytisch vermogen om beleid, positionering en resultaten van de Parkinson Vereniging te kunnen beoordelen.
  9. Beschikt over coachende vaardigheden ten aanzien van medebestuursleden en de directeur.

De voorzitter is, naast de circa zes bestuursvergaderingen die jaarlijks plaatsvinden, gemiddeld 1,5 dag per week beschikbaar. Reis- en onkosten worden op basis van declaratie vergoed.

Bekijk hier de volledige functieomschrijving

Het streven is om de nieuwe voorzitter in juni 2024 voor te dragen voor benoeming door de Algemene Ledenvergadering.

Heeft u interesse in deze boeiende vrijwilligersfunctie? Stuur dan uw CV inclusief een korte motivatie per e-mail naar bestuur@parkinson-vereniging.nl. Wij verzoeken u uiterlijk 30 maart 2024 uw belangstelling kenbaar te maken. Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met de vicevoorzitter van de vereniging Jan Jonker: 06-46035136.