Deelnemers gezocht voor onderzoek naar compensatiestrategieën

19 december 2023

Onderzoekers van het UNITE-PD project willen onderzoeken waarom compensatiestrategieën bij de ene persoon heel goed werken en bij de andere niet. Ook onderzoeken ze wat het effect is van langdurig gebruik van een compensatiestrategie.

Loopproblemen behoren tot een van de meest hinderlijke symptomen van de ziekte van Parkinson. Het type en ernst van het loopprobleem verschilt per persoon en per situatie. Bij sommige mensen met parkinson zijn de loopproblemen subtiel, en staan vooral het maken kleinere passen op de voorgrond, terwijl andere mensen met parkinson last kunnen hebben van ‘bevriezen’ tijdens het lopen. Mensen met parkinson maken vaak gebruik maken van allerlei creatieve omwegen om het lopen te verbeteren. Dit worden ook wel compensatiestrategieën genoemd. De meest gebruikte vormen van deze compensatiestrategieën zijn ‘interne cueing’ (bijvoorbeeld tellen tijdens het lopen) en ‘externe cueing’ (lopen op een extern ritme zoals een metronoom). Uit eerder onderzoek blijkt echter dat deze vormen van cueing niet bij iedereen hetzelfde effect hebben. Het doel van het UNITE-PD onderzoek is om de onderliggende mechanismen in de hersenen in kaart te brengen. We willen onderzoeken waarom compensatiestrategieën bij de ene persoon heel goed werken en bij de andere niet, maar ook wat het effect is van langdurig gebruik van een compensatiestrategie. Hiermee hopen we in de toekomst persoonsgerichte revalidatieprogramma’s te kunnen ontwikkelen en de behandeling van loopproblemen bij de ziekte van Parkinson te kunnen verbeteren.

Wat betekent dit voor mij?

Deelnemers komen voor dit onderzoek minimaal 1 keer en maximaal 3 keer naar het Radboudumc in Nijmegen. Tijdens het eerste bezoek worden bij alle 104 deelnemers meerdere testen afgenomen en maken we een verdeling in drie groepen.

• Groep 1: mensen die heel goed reageren op interne en/of externe cueing.
  • Groep 2: De mensen die niet reageren op de interne en/of externe cueing.
  • Groep 3: de mensen die slechts een beetje reageren op interne en/of externe cueing.

Deelnemers die in groep 1 en 2 vallen, zullen twee maal terug gevraagd worden voor een EEG meting; een meting van hersenactiviteit tijdens het lopen. Tussen deze twee EEG metingen zit een periode van 6 maanden waarin de patiënten uit groep 1 de opdracht krijgen om gebruik maken van de compensatie strategie met behulp van een cueing app. De reis- en parkeerkosten zullen worden vergoed.

Uw deelname aan dit onderzoek draagt bij aan het vergroten van onze kennis over loopproblemen bij de ziekte van Parkinson en een betere behandeling in de nabije toekomst. Daarnaast leert u tijdens dit onderzoeken mogelijk handvatten om beter om te gaan met uw loopproblemen.

Kan ik meedoen?

Voor dit onderzoek zijn we op zoek naar mensen met de ziekte van Parkinson. Daarnaast is het belangrijk dat u géén operatie hebt ondergaan waarbij een diepe hersenstimulatie (DBS) geplaatst is en dat er géén andere (mede-)oorzaak is voor uw loopproblemen dan de ziekte van Parkinson.

Interesse?

Heeft u interesse om deel te nemen aan een van onze studies? Of twijfelt u of u in aanmerking komt voor een van deze onderzoeken? Neem vrijblijvend contact op met Cindel Albers (email: cindel.albers@radboudumc.nl / tel: 024-366 84 26).