Geavanceerde behandelmogelijkheden | parkinson-vereniging.nl

Geavanceerde behandelingen

Gepubliceerd op 12 januari 2016
Bron: brochure Ziekte van Parkinson

Helaas hebben de medicijnen ook onbedoelde effecten. De bijwerkingen die optreden, zijn niet voor iedereen hetzelfde. Het is verstandig de bijsluiter goed te lezen en dit met de neuroloog te bespreken. Bijwerkingen die het meeste voorkomen zijn misselijkheid, duizeligheid en soms slaperigheid. Bij sommige patiënten die al vele jaren parkinson hebben, kan verwardheid optreden. Soms krijgt iemand nachtmerries, wanen, of een (sterk) verhoogde impulsiviteit.

Bij de ziekte van Parkinson moet worden gezocht naar een juiste dosering van de medicatie. Bij een te lage dosering zal er te weinig effect zijn op de klachten, terwijl een te hoge dosering zorgt voor te veel bijwerkingen. De balans, het ‘therapeutic window’ is in een vroeg stadium van de ziekte nog relatief gemakkelijk te vinden. Maar hoe verder de ziekte voortschrijdt des te kleiner het therapeutic window wordt. Want er is meer medicatie nodig om de klachten effectief te bestrijden en minder om voor (ernstige) bijwerkingen te zorgen. Wanneer er, ondanks de medicijnen, te veel ernstige klachten of bijwerkingen zijn, kunnen zogenoemde ‘geavanceerde behandelingen’ in beeld komen. Dit is een verzamelterm voor Apomorfine, Duodopa en Deep Brain Stimulation (DBS ofwel diepe hersenstimulatie). Bij Apomorfine wordt het middel apomorfine onderhuids via een injectie of continu via een pomp toegediend. Bij Duodopa wordt levodopa door middel van een pomp continu in de darmen gebracht. DBS is een operatie waarbij het hersengebied dat verantwoordelijk is voor de problemen met de spieren, wordt uitgeschakeld. Dat gebeurt via een klein gaatje in de schedel en een dunne draad (elektrode) waardoor kleine stroomschokjes gaan en die verbonden is met een onderhuids ingebouwde elektronische stimulator (een soort pacemaker).

De Parkinson Vereniging heeft in samenwerking met AbbVie, ApotheekZorg, Medtronic en ParkinsonNet drie animaties ontwikkeld over de geavanceerde behandelmethoden. In deze animaties wordt uitgelegd wat Duodopa, Apomorfine en DBS (Deep Brain Stimulation) is.

Hieronder kunt u de drie animaties bekijken: Duodopa, Apomorfine en DBS.

Apomorfine

DBS